Compass Group: Salladsbar på företag

Hälsosam mat som jobbförmån viktigare än någonsin för Generation Z

Generation Z är den generation som främst värdesätter välbefinnande och förmåner såsom mat på jobbet hos sin arbetsgivare. De är även mer villiga än andra generationer att byta arbetsplats om deras behov inte tillgodoses. Det visar den nya undersökningen Global Eating at Work som nyligen genomförts av Mintel på uppdrag av Compass Group. Så hur bör arbetsplatser agera och prioritera för att locka och bibehålla talang ur Generation Z?

Förmåner viktigare än tidigare
Personer födda mellan 1996 och 2010 innefattas i Generation Z och förespås stå för 27 % av den globala arbetskraften år 2025*. I takt med ökad inflation och tuffa ekonomiska tider framför oss, kan jobbförmåner få ett allt tyngre värde än tidigare. Enligt undersökningen Global Eating at Work från Compass Group svarar 42 procent av de tillfrågade arbetstagarna i Sverige att de granskar personalförmåner mer noggrant i rekryteringsprocesser nu än innan covid-19-pandemin. För gruppen i Generation Z är denna siffra hela 61 procent. Nästan en fjärdedel (24 %) uppger att de är mer villiga än innan att se sig om efter nya jobb om de inte trivs på sin nuvarande arbetsplats. I Generation Z är den siffran hela 47 procent.

- Generation Z är en spännande generation och det finns tydliga skillnader gentemot dess föregångare. Att Generation Z nu kommer in på arbetsmarknaden ställer nya krav på arbetsgivare att tillgodose enskilda individers behov. Vår undersökning visar att förmåner väger tungt för den här målgruppen, och att erbjuda smidiga lösningar för mat på arbetsplatsen vet vi kan öka attraktionskraften. säger Angelica Fagerholm, Retail & Vending Manager på Compass Group.

En förmån som Generation Z anser vara viktig är tillgång till såväl mellanmål som måltider på sin arbetsplats. Närmare 7 av 10 (67%) tillfrågade ur Generation Z uppger att en restaurang på arbetsplatsen skulle väga tungt vid valet av arbetsgivare, jämfört med 44 procent av Generation X.

- Vi på Compass Group erbjuder måltidslösningar både för små och stora ytor och för olika tider på dagen. Exempelvis är vårt Market 24/7 koncept flexibelt, varierande och smidigt, och passar den snacksande Generation Z, fortsätter Angelica.

Större fokus på hälsa och välmående
Att erbjuda mat på arbetsplatsen är en viktig förmån, men att tillhandahålla ett hållbart och hälsosamt materbjudande är extra viktigt. Hela 64 procent av Generation Z uppger att de försöker upprätthålla hälsosamma kostvanor på jobbet, jämfört med 60 procent av samtliga tillfrågade. Likaså förväntar sig 65 procent från generation Z att restauranger ska underlätta hälsosamma val, jämfört med 50 procent ur andra tillfrågade åldersgrupper.

Generation Z ser inte heller köttprodukter som ett måste på tallriken och hela 60 procent förespråkar mer växtbaserade alternativ, jämfört med endast 31 procent av Gen X och 27 procent av Baby Boomers.

- På Compass Group arbetar vi kontinuerligt med att ta fram nya matkoncept och erbjudanden som är bra för både hälsa och klimat men utan att tumma på smaken. Vi har exempelvis påbörjat samarbeten med olika aktörer inom växtbaserade färser för att ta fram nya maträtter med denna typ av råvara. Att minska mängden kött ser vi som en stark trend, säger Krister Dahl, Culinary Director på Compass Group.

(*World Economic Forum)

Om undersökningen
Compass Groups Global Eating at Work Survey 2023 är en av de största generationsövergripande undersökningarna i sitt slag, som analyserar insikter från 35 000 globala arbetstagare i 26 länder om deras arbetsplatspreferenser, inklusive syn på att äta på jobbet, hållbarhet, digital anpassning, hälsa och mentalt välbefinnande. Studien genomfördes i samarbete med marknadsanalysföretaget Mintel mellan 18 november – 8 december 2022. Datan är nedbruten per land och ålder för att få attitydskillnaden över generationerna. I Sverige har 1883 respondenter medverkat i studien varav 243 personer ur Generation Z.