Louise Johansson ansluter nu till Compass Culinary Team

Möt Louise Johansson - ny i Compass Culinary Team

Proffskocken och matkreatören Louise Johansson brinner för hållbarhet. Sedan en månad tillbaka är hon en del av Compass Culinary Team där hon driver och utvecklar den kulinariska strategin, med fokus på just hållbarhet.

– Det ska bli väldigt roligt att få vara med och påverka, utveckla och försöka bidra med kunskap. Jag ser bland annat fram emot att jobba för att uppnå Compass Groups mål om minskade CO2-utsläpp, säger Louise.

Hon vill bland annat lyfta fram ”nya” råvaror som är hälsosamma och samtidigt bra för klimatet och planeten. Svenska baljväxter är en av de råvaror hon vill se mer av på menyerna.

– Det börjar ske en förändring, folk är nyfikna och öppna för att förändra sina matvanor, att välja bättre råvaror och att äta mer vegetariskt. Växtbaserat och vegetariskt hör definitivt till de stora trenderna just nu. Den förändringsresan måste vara kul, säger Louise.

Sveriges mästerkock
Louise är inte uppvuxen i ett särdeles kulinariskt hem, de åt fiskpinnar och potatismos som de flesta andra. Men Louise har alltid älskat att äta och laga mat, och blir glad av god mat. Därför föll det sig naturligt att gå hotell- och restaurangskolan på gymnasiet. Det följdes av olika jobb inom restaurangbranschen.

Det publika genombrottet kom 2011 då hon vann Sveriges mästerkock. Efter segern startade hon eget företag som frilansande kock och matstylist. Senast kunde vi se henne i Årets Kock 2021 då hon tog hem en bronsmedalj.

Värdet av det visuella
Louise uppskattar att matlagningen ger utlopp för hennes konstnärliga ådra. Hon tycker att det finns mycket att göra när det gäller hur man presenterar mat.

– Det visuella intrycket kommer först när vi äter, därefter doft, sedan smak. Redan när man ser en maträtt bildar man en uppfattning om väntad smak.