Hållbarhetssammanfattning 2022 - Compass Group Sverige

Nu har vi släppt vår Hållbarhetssammanfattning för 2022

I denna hållbarhetssammanfattning kan vi stolt presentera en överblick över de initiativ, mål och konkreta insatser som Compass Group Sverige jobbat med inom hållbarhet under 2022.

I vår Hållbarhetssammanfattning 2022 berättar vi om framsteg vi gjort inom områden såsom matsvinn, plast och lokalvård samt spännande initiativ tillsammans med våra olika partners.

Klimatfrågan är såklart fortsatt högt upp på vår agenda Hållbarhet 360°. Vi arbetar utifrån Planet Promise som är både vårt globala och svenska klimatlöfte där vi baserar klimatåtgärder baserade på vårt klimatavtryck i Compass Group Sverige.

- Våra klimatberäkningar visar att trots en intäktsökning på 15 procent så har vi minskat vårt avtryck med 14 procent. Som en målmedveten partner gör Compass Group verkliga framsteg mot att nå Net Zero och vi hjälper också våra kunder att uppfylla sina hållbarhetsåtaganden. Tillsammans med våra kunder, gäster och leverantörer, liksom innovativa partners, ser vi fram emot ett fortsatt strategiskt och ansvarsfullt arbete för att minska vårt klimatavtryck, säger Annika Skogvik, Sustainability Manager på Compass Group.

Hållbarhetssammanfattningen innehåller också Compass Group Sveriges målsättningar när det gäller klimatavtryck från måltider, fossilfria transporter, materialåtervinningsbara och förnybara plastförpackningar samt ställningstaganden i vår råvarupolicy och produktpolicy.

Vårt övergripande mål på max 0,5 kg CO2e i genomsnitt per måltid år 2025, förutsätter en hållbar menyplanering.

- Det råder inga tvivel om att våra kockar spelar en viktig roll som trendsättare. Som gäst tar man med sig positiva hållbara matupplevelser både till hemmet och till sin matbutik och på så sätt kan vi bidra till en hållbar utveckling på bred front, säger Annika Skogvik.

Ett annat viktigt mål som uppfylldes 2022 är att vi nu Svanencertifierat vår lokalvård, inklusive golvvård, och därmed säkrar klimat- och miljöanpassade åtgärder även inom städutrustning och kemikalier.