Compass Group ges ordföranderollen i IVL´s initiativ "Samarbete för minskat matsvinn"

​Idag lanseras en nationell överenskommelse mellan aktörer i livsmedelsbranschen som tillsammans ska arbeta för att minska matsvinnet. Initiativet ska bidra till FN:s hållbarhetsmål 12.3 som är att halvera det globala matsvinnet till 2030 och minska förlusterna i hela kedjan. Varje år uppstår över 1,3 miljoner ton matavfall i Sverige. Det motsvarar i genomsnitt 133 kilo per person.

Mycket av matsvinnet uppstår i glappet mellan de olika leden i livsmedelskedjan. Genom överenskommelser kan vi samla aktörer från hela kedjan, från produktion till handel, och minska matsvinnet från alla håll, säger Tova Andersson, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet, ansvariga för kansliet för överenskommelsen.

De som har anslutit sig till överenskommelsen är Orkla Foods Sverige, Arla Foods, Martin & Servera, Menigo, Sodexo, Visita, Livsmedelsföretagen, Compass Group AB, Norrmejerier, COOR, Linas Matkasse, LRF, Fazer, Potatisodlarna och Svenska Köttföretagen. Medverkar gör också Statistiska Centralbyrån, Livsmedelsverket, Naturvårdsverket, Jordbruksverket och Näringsdepartementet.

Överenskommelsen består av tre delar: 1) att sätta upp mål för minskat matavfall och matsvinn, 2) att mäta och samla in data för att följa upp målen och för att identifiera var matsvinnet uppstår och kunna sätta in åtgärder, samt 3) ett samarbetsforum där arbetsgrupper kan genomföra mer riktade och branschövergripande projekt för att minska matsvinnet.

Det är väldigt positivt att vi nu går samman inom hela livsmedelskedjan för att arbeta med minskat matsvinn från jord till bord. Frågan är komplex så här tror vi verkligen på samverkan. Vi delar såklart gärna med oss av hur vi arbetar med matsvinn och ser dessutom fram emot att lära oss av andra, säger Henrik Strinning, VD på Compass Group Sverige som har blivit tilldelad ordförandeskapet i samarbetet. – För oss är matsvinn en prioriterad fråga sedan flera år tillbaka och det är med stor entusiasm jag åtar mig det här uppdraget, fortsätter Henrik Strinning.

Flera europeiska länder har redan inför liknande frivilliga överenskommelser i livsmedelsindustrin med gott resultat. I t ex Storbritannien har överenskommelsen lett till betydande minskningar i mängden matavfall. Vi förväntar oss liknande utfall i Sverige.

Kontaktpersoner:

VD Henrik Strinning, henrik.strinning@compass-group.se

Hållbarhetsansvarig, Annika Skogvik, annika.skogvik@compass-group.se

Regioner

Compass Group är ledande måltidsleverantör i Sverige och levererar förstklassig service på fler än 250 enheter runt om i landet. Verksamheten omsätter över 1 miljard kronor och drivs under varumärkena Eurest, Eurest Services, Medirest, Chartwells och Levy Restaurants. Compass Group Sverige är en del i koncernen Compass Group PLC. Koncernens omsättning uppgår till £22,85 miljarder (2017), med över 550 000 anställda i över 50 länder och man serverar över 5,5 miljarder måltider årligen. Läs mer om oss på www.compass-group.se