Den nya restaurangen på Mathems logistikanläggning i Larsboda

Compass Group ny leverantör till Mathem för måltidsupplevelser och supporttjänster

Compass Group är ny helhetsleverantör för restaurang, café, kaffe- och varuautomater, lokalvård samt reception på Mathems nya logistikanläggning i Larsboda utanför Stockholm.

På den nybyggda anläggningen med tillhörande kontor i Larsboda kommer cirka 1000 av Mathems medarbetare att arbeta när anläggningen är uppe i full kapacitet. Compass Group har fått uppdraget att driva den nya restaurangen där det serveras smakrika, näringsriktiga och inspirerande måltider under varumärket Food & Co.

På plats i samma byggnad driver Compass Group även reception, ett café med fika och lättare luncher samt Market 24/7, en dygnet-runt-öppen butikslösning som erbjuder måltider, dryck och mellanmål.

- Vi är glada över att leverera både förstklassiga måltidsupplevelser samt servicetjänster till Mathem med stort fokus på hållbarhet. Bland annat kommer vi att samarbeta för minskat matsvinn genom att restaurangen tar till vara och förädlar överblivna råvaror som annars skulle ha kasserats, säger Linus Adolfsson, driftsansvarig på Compass Group.

I avtalet, som sträcker sig tre år, ingår förutom restaurang och café även lokalvård av både kontorsytor och lagerverksamhet, leverans och drift av kaffemaskiner.

- Att kunna erbjuda våra medarbetare både en lunchrestaurang, där de kan äta fantastiskt god mat, och ett kafé i anslutning bidrar verkligen till arbetsmiljön och är ett riktigt lyft för alla på lunchrasterna. Det betyder även mycket för oss att vi i samarbetet med Compass Group hittar gemensamma lösningar för att minska matsvinnet som vår verksamhet naturligt genererar – ett välkommet inslag i Mathems hållbarhetsstrategi, säger Joakim Hallberg, Fastighetschef på Mathem.

Om Mathem:
Mathem är Sveriges ledande renodlade e-handelsaktör för dagligvaror med hemleverans. Bolaget är en tech-driven supermarket som erbjuder en smidig e-handelstjänst för bland annat dagligvaror, köksprodukter, heminredning, apoteksvaror och receptbelagd medicin. Mathem äger hela värdekedjan. Med en smart och välutvecklad e-handelsplattform på webbsida och i app, ett brett sortiment av hög kvalitet, tre logistikanläggningar, och med en egen distributionsorganisation, tar Mathem kundernas beställningar hela vägen till deras hem. Mathem finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och når omkring 55 procent av Sveriges hushåll. Omsättningen 2021 var 2,7 miljarder kronor.

Regioner

Compass Group är ledande måltidsleverantör i Sverige och levererar förstklassig mat och
service på fler än 450 enheter runt om i landet. Verksamheten omsätter ca 3 miljarder kronor och drivs under varumärkena Food & Co, Marketplace, Medirest, Chartwells, Levy Restaurants, Amica, Unison och Eurest m.fl. Compass Group Sverige är en del i koncernen Compass Group PLC och förvärvade Fazer Food Services den 31 januari 2020. Koncernens omsättning uppgår globalt till £25 miljarder (2019), med över 600 000 anställda i 45 länder och servering av 5,5 miljarder måltider årligen. Läs mer om oss på  www.compass-group.se