Foto: Panter

Compass Group startar pilotprojekt med cirkulära flergångsmatlådor

Vi äter take away-mat som aldrig förr vilket medför stor förbrukning av engångsmaterial inom restaurangbranschen. Tillsammans med Panter ska Compass Group nu testa en lösning för flergångsmatlådor som ingår i ett rotationssystem. Först ut är restaurang The Melting Pot på Volvo Cars, som startar med detta från den 5 december och samtidigt tar bort alla vanliga engångsmatlådor.

- En viktig framgångsfaktor för att minska vårt klimatavtryck är att minska beroendet av jungfrulig fossilbaserad plastråvara. Tack vare vårt samarbete med Panter bidrar vi till att minska på onödig plastproduktion genom att cirkulera plasten om och om igen innan den går till återvinning, säger Annika Skogvik, hållbarhetsansvarig på Compass Group.

Panters lösning för återanvändbara take away-förpackningar fungerar ungefär som när du lånar en bok: vid köp och retur scannar restaurangen en QR-kod som är placerad på förpackningen så att man kan följa upp så att förpackningen kommer tillbaka till restaurangen för vidare användning. Allt gästen behöver göra är att scanna sin matlåda och lämna tillbaka den till Melting Pot. Panters lådor är helt gratis att låna.

- Panters återanvändbara lådor och muggar bidrar till en bättre miljö redan efter 20 användningar. Flergångsförpackningarna kan användas hundratals gånger och när de inte längre håller tas de tillbaka till fabriken i Västervik för att återvinnas och bli till nya behållare, säger Clara Lidberg, VD och grundare av Panter.

Pilotprojektet som Compass Group nu startar i Göteborg tillsammans med Panter kommer kunna visa huruvida denna lösning kommer fungera på restaurangerna och även hur den mottas av gästen. Avsikten är att skala upp detta på sikt och erbjuda kunder i hela landet denna typ av lösning.

Ny lag om engångsmaterial från januari 2024
1 jan 2024 träder en ny lagstiftning i kraft vilken innebär att den som på den svenska marknaden tillhandahåller dryck och mat i en engångsmugg/engångsmatlåda ska erbjuda en möjlighet att få drycken/maten serverad i en återanvändbar mugg/låda samt vidta effektiva åtgärder så att de återanvändbara muggarna/lådorna och deras lock roterar flera gånger.

Engångsmaterial – statistik:

• 40 % av världens plastproduktion går till tillverkning av engångsförpackningar.
  • Engångsförpackningar är ett av de tio vanligaste skräpet i våra hav.
  • Idag används cirka 2 miljarder take away-förpackningar i Sverige varje år.

(Källa: Panter.se)