Dekton Taga- bönkskivor och stänkskydd som smälter in i designen hos paret Lindhjem

– Jag ville verkligen ha marmor.

Dekton pryder köket i Kristin och Borgar Lindhjems nybyggda hus där varje detalj är genomtänkt. Paret bakom det populära norska Instagramkontot @studiolindhjem har skapat sitt drömhem som kommer att hålla i generationer.

Det var deras köksleverantör, Sigdal, som introducerade paret för Dekton.

– Först var det färgen som fångade mig. Jag ville verkligen ha marmor, men det är inte så användarvänligt. Speciellt med barn i åtanke. Så jag letade efter något annat som kunde ge mig den där stenkänslan, säger Kristin om valet av bänkskiva.

Image of Studio Lindhjem 2 in - Jag ville verkligen ha marmor. - Cosentino
Foto: @studiolindhjem

Dekton i färgen Taga täcker både köksön, övriga köksbänkar och bakväggarna. Det innebär att familjen Lindhjem inte behöver vara rädda för att använda bänkskivan för många aktiviteter under många år framöver. Dekton är en koldioxidneutral, ultrakompakt yta som tål att heta kastruller och stekpannor placeras direkt på plattan. Ytan är slitstark, repas inte av vanliga köksredskap och inte ens de svårast fläckar fastnar.

– Dekton Taga passar bra med den färg vi hade valt till köket och de ebenholtsfärgade träribbor vi har under köksön. Det faktum att Dekton är så funktionellt som vi har lärt oss utgjorde ett stort plus. Materialet passar väl in i vår idé om att vi vill ha ett funktionellt, underhållsvänligt, barnvänligt, estetiskt och praktiskt hem, säger Kristin.

Läs också: Dekton – ett funktionellt smycke

Image of Studio Lindhjem 3 in - Jag ville verkligen ha marmor. - Cosentino
Foto: @studiolindhjem

Efter cirka 1,5 års byggande kunde familjen, som fyllt fyra år på vägen, flytta in i sitt nya hem på julafton 2021. Vägen dit har krävt otaliga timmar av planering, bedömning och utredning. Alla val gjordes med huset i åtanke och att huset skulle vara ett hem för dem nu och för deras efterträdare senare.

– Det är bra att kunna flytta in i huset, även om inte alla rum är helt färdiga än, säger Kristin.

Image of Studio Lindhjem 4 in - Jag ville verkligen ha marmor. - Cosentino
Foto: @studiolindhjem

Kristin har en bakgrund som inredningsarkitekt och kommunikationsrådgivare, medan Borgar har en bakgrund som ingenjör, projektledare och fastighetsutvecklare. Tillsammans är de ett superteam som har skapat ett modernt drömhus i tegel, vilket kan få de mest urbana att vilja ha ett liv på en gård.

Borgar tog med sig Kristin hem till släktgården på Larvik. Och det efter att de hade byggt ett funkishus i Oslo, som utsågs till Norges vackraste hem 2017 av tidningen Bolig Pluss. Med andra ord, deras bakgrund och erfarenhet gör varje materialval, varje färg, varje kombination och varje plats i hemmet baserad på en mycket kompetent grund.

Läs också: Inredningsprofilens drömbadrum

Image of Studio Lindhjem 5 in - Jag ville verkligen ha marmor. - Cosentino

Foto: @studiolindhjem

– Jag är väldigt nöjd med bänkskivan. Jag är glad att vi inte behöver vara försiktiga, och jag har upptäckt att den är väldigt bra att baka på, avslutar Kristin.

Det är Steinriket som har anpassat och monterat Dektonplattorna för familjen Lindhjem.