Allt svårare att mäta mänsklig hållbarhet och medarbetares prestationer

Allt svårare att mäta mänsklig hållbarhet och medarbetares prestationer

74 procent av företagsledare anser att de behöver hitta bättre sätt att mäta medarbetares prestationer utöver traditionell produktivitet. Ändå är det bara 40 procent som adresserar frågan och endast 17 procent som anser att deras företag utvecklas inom området. Det visar en ny studie från Deloitte.

– Sedan pandemin bröt ut har de faktorer som traditionellt styrt arbetet – hur det är organiserat, var det sker och vem som kvalificerar sig för olika roller – bytts ut mot mer flexibla arbetsmodeller. I och med detta skifte blir arbetets natur och resultat allt viktigare, vilket innebär att ledare behöver utveckla sina metoder för att utvärdera arbetet, säger Josefine Heldeborn, partner på Deloitte.

Studien 2024 Global Human Capital Trends – Thriving beyond boundaries: Human performance in a boundaryless world visar att trots att företagsledare världen över förstår behovet av nya grunder i dagens arbetsliv är de fortsatt osäkra på hur man bäst hanterar förändringarna som ägt rum sedan pandemin. Rapporten lyfter trender och utmaningar kopplat till mänsklig hållbarhet – i vilken grad en organisation skapar värde för människor och främjar välbefinnande på arbetsplatsen – transparens, produktivitet, AI, digitalisering, kultur och ledarskap.

Enligt studien har många organisationer börjat uppdatera sina metoder för att mäta prestation. 53 procent av respondenterna uppger att de befinner sig i ett tidigt skede i denna process. Samtidigt anser endast 8 procent att deras organisation gör tillräckligt för att driva på den förändring som behövs.

– Organisationer har tillgång till mer data än någonsin tidigare, men risken är att man fastnar i att följa aktiviteter snarare än resultaten och värdet de ger. Samtidigt blir traditionella produktivitetsmått som antalet arbetade timmar och mängden tid man lägger på en uppgift mindre relevanta. När organisationer får strategiska metoder på plats för att mäta det som verkligen gör skillnad skapar dessa processer förtroende både bland ledare och medarbetare, säger Josefine Heldeborn.

Flexibla arbetssätt och lämpliga metoder för att mäta prestation utgör enligt rapporten viktiga delar i arbetet med att främja mänsklig hållbarhet, som kräver att organisationer fokuserar både på hur individer skapar värde för organisationen och hur organisationen skapar värde för de anställda. Även om de flesta ledare (76 procent) inser vikten av mänsklig hållbarhet uppger mindre än hälften (46 procent) att de arbetar aktivt med området.

– Studier har konsekvent visat att arbetsgivare som gör framsteg inom mänsklig hållbarhet uppvisar starkare affärsresultat. Att införa metoder för att mäta prestation som speglar de anställdas verklighet som den ser ut idag kommer att främja den mänskliga hållbarheten, vilket i sin tur kommer hjälpa organisationen framåt, säger Josefine Heldeborn.

Om rapporten

Studien 2024 Global Human Capital Trends – Thriving beyond boundaries: Human performance in a boundaryless world undersöker hur företagsledare hanterar aktuella utmaningar och hur deras organisationer kan lyckas i en ständigt och snabbt föränderlig miljö. Studien baseras på svar från 14 000 respondenter i 95 länder, inklusive 1 000 chefer på ledningsnivå och styrelseledamöter.

Josefine Liljeqvist

Partner Ansvarig för Deloittes tjänster inom Human Capital +46 70 080 23 64