Överraska pappa med en härlig middag på Fars Dag

Överraska pappa med en härlig middag på Fars Dag

Matentreprenören Gunnar Frykfors bjuder på en tvårättersmiddag inför Fars Dag. Överraska pappa med en lite lyxigare middag med höstens smaker. Recepten är räknade på 4 personer.

Svampragu med Gruyerekräm, picklad silverlök, persiljeolja på vitlöksgrillat surdegsbröd

1 st bananschalottenlök
300 g blandad svamp
1 st vitlöksklyfta
smör till stekning
peppar från kvarn
1 msk finhackad persilja
Hacka och riv svampen grovt och fräs med den finskurna löken i smör tills den får fin färg, pressa i vitlöken.
Blanda ner den finhackade persiljan. Salta och peppra efter smak.

Gruyerekräm
1 dl grädde
100 g Gruyereost
100 g färskost
1 msk vitvinsvinäger
salt
Mixa Gruyereosten med fäskosten i en blender, tillsätt grädde till önskad konsistens. Smaka av med vinäger och salt. Lägg i en spritspåse eller i en pipflaska.

Picklad silverlök
1 dl ättika
2 dl socker
3 dl vatten
1 st silverlök.
Gör en 1-2-3 lag med socker, ättika och vatten. Skiva silverlöken i tunna skivor och lägg i lagen. Låt stå svalt i minst en timme.

Persiljeolja
1 st knippe persilja
3 dl matolja
Värm matoljan till 60 grader celsius, lägg ner persiljan samt lite salt i en blender tillsammans med oljan. Mixa i minst 10 minuter, sila av och häll över i en pipflaska

Surdegsbröd
1 st vitlök
4 st skivor surdegsbröd
2 msk olja
Pressa vitlöken och bland med oljan, pensla brödet. Grilla eller rosta i panna, salta efter smak.
Lägg på svampragun på surdegsbrödet och häll persiljeoljan över. Garnera med den picklade silverlöken samt en klick gruyerekräm.

Hjortytterfilé med bakad jordärtskocka, rödvinssky, smörstekta kantareller, kålrotskräm och picklad silverlök

600 g putsad hjortytterfilé
timjan
vitlök
Bryn hjortytterfilén i smör och lite olja tillsammans med en krossad vitlök och några timjanskvistar (spara några blad till garnering). Salta. Tillaga hjorten på en plåt i ugn på cirka 140 grader celsius till en innertemperatur på 54 grader celsius. Ta ut köttet och låt vila och svalna på skärbrädan i cirka 7 minuter innan servering.
1 st bananschalottenlök
300 g kantareller
smör till stekning
Stek svampen i smör, hacka en schalottenlök och tillsätt vid slutet av stekningen.

Rödvinssky
4 dl rödvin
1 dl koncentrerad viltfond
1 dl koncentrerad kycklingfond
1 st vitlöksklyfta
timjan
smör
Koka viltbuljong och kycklingbuljong med rödvin, 1 st skalad vitlöksklyfta och lite timjan tills hälften av vätskan återstår. Sila. Vispa ut 30 g smör i såsen. Smaka av med salt.

Jordärtskocka
2 st jordärtskockor
olivolja
smör
Skär jordärtskockan på hälften eller i klyftor beroende på storlek. Baka i ugn eller stek tills de är mjuka och gyllenbruna. Cirka 10 min i ugn på 180 grader celsius.

Kålrotskräm
1 st kålrot
3 dl grädde
salt och vinäger
Skala och skär ner kålroten i mindre bitar, koka med grädde. När den är mjuk, mixa med stavmixer eller i blender. Tillsätt 30 g smör vid slutet för att få en blankare kräm. Smaka av med salt och vitvinsvinäger. Lägg i spritspåse och håll varm.

Picklad silverlök
1 dl ättika
2 dl socker
3 dl vatten
1 st silverlök.

Arrangera jordärtskocka, kräm och bakad svamp på tallriken, toppa med en bit kött och ringla sedan såsen över. Garnera med timjan.

Gunnar kallar sig själv matentreprenör då han har startat upp en rad olika företag inom matupplevelseindustrin, bland annat Rent a Chef och Foodlab Matstudio som erbjuder allt från hemmakockar till matlagningskvällar med företaget. Gunnar fick diabetes typ 1 år 2001 genom en matförgiftning som satte stopp på bukspottskörteln. Sedan dess och genom sitt matintresse har Gunnar laborerat mycket med mat och hur den påverkar just diabetiker och deras blodsockernivåer.

________________________________________________________
Insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness Sverige är en stiftelse som grundades 2006 i Sverige. Stiftelsens syfte är att samla in pengar till diabetesforskningen och sprida kunskapen om diabetes till allmänheten. Sedan starten har Diabetes Wellness Sverige skänkt ca 80 miljoner kronor till diabetesforskningen. Insamlingsstiftelsen ingår i ett nätverk av organisationer i flera länder som tillsammans stöttat forskning som syftar till att hitta ett botemedel mot diabetes och har ett 90-konto sedan 2007, 900116-5. www.diabeteswellness.se