Träffa diabetsforskare och testa ditt blod gratis på Tensta Träff den 6 april

Diabetes uppmärksammas inför Världshälsodagen

Idag lever drygt 365.000 svenskar med diagnosen diabetes och enligt WHO:s beräkningar kommer antalet insjuknade att fortsätta öka. För att uppmärksamma denna stora folksjukdom anordnar Diabetes Wellness Sverige och StorStockholms Diabetesförening en diabetsmässa den 6 april inför Världshälsodagen.

Alltför många människor tror att diabetes inte är något problem eftersom det finns insulin, men diabetes är en mycket allvarlig sjukdom som kan leda till svåra komplikationer som blindhet, hjärtsjukdomar, stroke, njurproblem och amputationer. Risken att drabbas av en hjärtattack är dubbelt så stor för en person med diabetes. Människor med diabetes har nämligen samma risk att få en hjärtattack som någon som redan haft en hjärtinfarkt. Det finns idag inget botemedel mot diabetes, men mycket forskning pågår, varav en hel del i Sverige.

Fredagen den 7 april firas Världshälsodagen runtom i hela världen. I Stockholm kommer Diabetes Wellness Sverige och Storstockholms Diabetesförening att uppmärksamma dagen genom en Diabetsmässa på Tensta Träff den 6 april. Klockan 16.00-19.00 erbjuder vi föreläsningar om diabetes, gratis blodsockertester och intressanta utställare.

Föreläsarnas program:

16.30-16.45 Dr. Linda Moris – Vad är diabetes?

17.00-17.20 Ann Fernholm – Om socker

17.45-18.00 Prof. Gunilla Westermark – Om Diabetesforskningen

18.15-18.30 Sara ”Diabeteskvinnan” Mobäck – Inspirationsföreläsning om livet med diabetes

…………………………………………………………………………………………

För frågor kring evenemanget kontakta gärna Anna Hansen, PR- och pressansvarig, telefon 070-618 99 58 eller anna@diabeteswellness.se. Vi förmedlar också gärna kontakt med intervjupersoner med diabetes och med olika diabetesforskare.

Insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness Network Sverige är en insamlingsstiftelse som grundades 2006 i Sverige. Stiftelsens syfte är att samla in pengar till diabetesforskningen och sprida kunskapen om diabetes till allmänheten.Sedan starten har Diabetes Wellness Sverige skänkt ca 50 miljoner kronor till diabetesforskningen. Insamlingsstiftelsen ingår i ett nätverk av organisationer i flera länder som tillsammans stöttat forskning som syftar till att hitta ett botemedel mot diabetes.