​Fyra forskare i början av sin karriär tilldelas forskningsanslag på 250 000 kr var

Pressmeddelande -

Diabetes Wellness Sveriges rådgivande kommitté har tillsammans med extern expertis återigen läst, diskuterat och utvärderat alla forskningsanslag som kommit in från forskare som är i början av sina karriärer.

Med det här forskningsanslagen, som är en av två typer, lyfter Diabetes Wellness Sverige fram unga forskare som spås en lovande karriär och är en del av forskningens framtid. Stiftelsens andra typ av anslag, Project Grant, fokuserar på längre projekt och delar ut ännu större finansieringsmedel.

Vilka dessa årets anslag går till avslöjas i slutet av 2015. Men vi har pratat lite med två av dem som tilldelats medel redan nu och här berättar de vad de ska forska om. Vi önskar nu Karin, Darius, Francesco och Peetra all lycka till och kommer med spänning följa dem under året!

Hej Darius Mokhtari vid Uppsala Universitet. Berätta, vad är det du har på gång?
Jag disputerade år 2008 vid Uppsala universitet inom beta-cells forskning och håller nu på att starta upp en egen forskargrupp. Bidraget från Diabetes Wellness Sverige kommer att vara till stor hjälp för gruppen och förhoppningsvis bidra till ökad kunskap om de mekanismer som leder till att beta-cellerna dör eller hämmas. I detta projekt kommer vi att studera hur den cellulära receptorn Tissue factor påverkar beta-cellerna.

Intressant, och vad är Tissue Factor för något?
Jo, det är känt att typ 1 och typ 2 diabetiker har förhöjda nivåer av Tissue factor och vi har visat att aktivering av Tissue factor hämmar funktionen och minskar överlevnaden av beta-celler i odling. Vi kommer att fortsätta att i detalj studera hur Tissue factor påverkar cellulära processer som är viktiga för funktionen och överlevanden av beta-cellerna.

Hej Karin Stenkula vid Lund Universitet och grattis, n
u är vi nyfikna, vem är du och vad det är du ska pyssla med det kommande året?
Hej och tack! Jag har nyligen etablerat min egen forskargrupp vid EMV, Lunds universitet, och vi har bred expertis av både cellbiologiska och sofistikerade mikroskopimetoder, där vi studerar förlopp i levande fettceller. I det här forskningsprojektet kommer vi studera funktionen hos fettceller isolerade från individer med samma grad av fetma men olika insulinkänslighet.

Spännande, och vad är målet?
Målet är att kartlägga fettcellernas funktion och förstå varför fetma hos vissa individer leder till typ 2 diabetes samtidigt som andra kan hantera fetman utan försämrad insulinkänslighet. Sammantaget finns det goda förutsättningar att vi kan finna ny kunskap kring fettcellers funktion, både normalt och vid insulinresistens, vilket är nödvändigt för att förbättra både behandling och utveckling av nya läkemedel mot diabetes.

Peetra Magnusson, Uppsala Universitet
Projekt: Cellulära interaktioner av mesenkymala stromaceller i typ 1-diabetes

Dr Francesco Paneni, Karolinska Institutet
Projekt: Förstå redox signalering i diabetes kardiomyopati: roll AP-1 transkriptionsfaktorn JUND