Elexir Pharma utbildar om kost och näring under ramadan

Elexir Pharma utbildar om kost och näring under ramadan

Fastemånaden ramadan närmar sig och många av Sveriges nära en miljon muslimer fastar från morgon till kväll. Längre fasta är på många sätt utmanande för kroppen och extra vitaminer kan behövas för att bibehålla en bra näringsbalans. Därför vill kosttillskottföretaget Elexir Pharma, ihop med välkända profiler, stötta och utbilda om kosthållning under ramadan för att bibehålla bästa möjliga hälsa under fastan.

I den nya utbildande kampanjen It’s giving ramadan tar Elexir Pharma hjälp av sex välkända profiler som själva fastar. Det är Hoda Mirza (Queenfeyli), Alan Mahmud, Hodan Ali, Rihab Garci, Mohammad Taki och Israa Al Haj som delar med sig av sina bästa tips och råd kring kost och näring för att må så bra som möjligt under fastan. Något som kan vara extra viktigt att tänka på för den som vill hålla i sin träning.

– Vi vill tillsammans med våra experter uppmärksamma denna stora högtid och bidra till att sprida information och råd om kosthållning. Trötthet och huvudvärk är exempel på tillstånd som kan uppstå vid fasta och som kan förebyggas med rätt vitaminer. Förhoppningen är att kampanjen ska inspirera fler till att må så bra som möjligt både fysiskt och mentalt under denna period, förklarar Hanna Myrling, Marknadschef på Elexir Pharma.

Utöver samarbetet med profilerna utgörs kampanjen av en sajt med samlad information, produkt- och informationsutskick till en större mängd profiler samt annonsering i arabisktalande nyhetsmedier.

Så kan vitaminer användas för att komplettera kosten under ramadan:

• Vid Suhoor (sista måltiden i gryningen innan fastan börjar): B-vitamin för att minska trötthet och utmattning. Bidrar till immunsystemets normala energiomsättning.
  • Vid Iftar (kvällsmåltiden efter solnedgång): Omega 3 som är en grupp fleromättade fettsyror som är livsnödvändiga för oss människor då vi inte kan producera dem själva i kroppen. Även D-vitamin då få livsmedel innehåller detta naturligt, och det därför kan behövas fyllas på under månader då solen inte står så högt här i Norden.
  • Innan läggdags: Magnesium som bidrar till musklernas normala funktion och kan minska symptom som trötthet och utmattning.

Tre tips om kosthållning under ramadan från kampanjens profiler

1. Hur förbereder du dig för ramadan?

Jag förbereder mig i månader innan och har även ett mindset att jag ser fram emot fastemånaden. Under resten av året brukar jag också ha periodisk fasta vilket är en bra förberedelse. Ramadan är månaden som nollställer mig fysiskt och mentalt, säger Alan Mahmud.

2. Hur ser din kosthållning ut under Suhoor och Iftar?

Jag äter gärna enklare rätter som inte känns för tunga efter en lång fasta. Jag börjar gärna med soppa och därefter rätter som inte är för kryddstarka eller salta för att inte bli törstig dagen därpå. Vid Suhoor gör jag gärna en energifylld smoothie med kosttillskott för att öka energin, säger Hoda Mirza (Queenfeyli).

3. Har du några tips för att hålla energinivån uppe under dagen?

Genom att äta varierat på natten, ta vissa kosttillskott och få mycket frisk luft håller jag energin uppe hela dagen. Jag sover inte heller för mycket på dagen för det gör bara att jag blir tröttare, säger Israa Al Haj.

Läs mer om kampanjen på elexirpharma.se/ramadan

Hanna Myrling

Presskontakt Head of Marketing +46702806449

Välkommen till Elexir Pharma!

Vi tillverkar kosttillskott för alla de tillfällen då livet kommer emellan, ja för livets alla brister. Både för dig och för alla du tycker om. Våra produkter skapas för livets alla faser och cykler, för att ge en mer positiv effekt på hälsan.

Elexir Pharma
Gustavslundsvägen 151 E