Skandiahamnen i Göteborgs Hamn. Här ska kajen förstärkas och tillhörande farled fördjupas. Det för att kunna ta emot större och tyngre lastade fartyg än vad som är möjligt idag. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Göteborgs Hamns farledsfördjupningsprojekt är igång

Måndagen blev en viktig milstolpe i Göteborgs Hamns historia då spaden sattes i backen för projektet Skandiaporten. Kajförstärknings- och farledsfördjupningsprojektet som legat på hamnens planeringsbord i drygt tio år innebär att hamnen ytterligare stärker möjligheterna att serva svensk export- och importindustri.

Arbetena hade redan tjuvstartat med schakt- och dykarbeten när representanter från hamnen, shippingvärlden, varuägarsidan och politiken hade samlats lägst ut på kajen i Skandiahamnen – Göteborgs hamns containerterminal. Man hade samlats för att fira starten av det sedan läge planerade projektet där många viktiga värden står på spel i genomförandet.

– När det här projektet är färdigställt vid årsskiftet 2027-2028 kommer Sveriges näringsliv att ha bättre transportförutsättningar och vara bättre sammanlänkat med resten av världen. Det i sig innebär att Sveriges konkurrenskraft ökar, vilket är drivkraften och målbilden för oss i Göteborgs hamn, sade Göran Eriksson, VD på Göteborgs Hamn AB i under ceremonin.

Det samtidigt som inledande markarbeten såväl som den ordinarie lastnings- och lossningsverksamheten pågick för fullt runtomkring.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson fanns också bland intressenterna på plats och valde även han att betona projektets vikt, då utifrån ”AB Sveriges” förutsättningar att fortsätta utveckla landets välstånd:

– Detta är angeläget inte minst eftersom Sverige är ett så exportberoende industriland. Sjöfarten och hamnarna har nyckelpositioner för att säkerställa att tillväxten kan fortsätta, att fler jobb kan skapas och att det kan ske på ett klimatmässigt hållbart sätt som gör att vi kan nå våra högt ställda klimatmål.

Fakta: Projekt Skandiaporten – farledsfördjupningen i Göteborgs Hamn
Planerad fördjupning: Från 13,5 upp till 17,5 meters maximalt fartygsdjupgående.
Dimensionerande fartyg: Längd 430 m, bredd 65 m och ett djupgående på 17,5 m.
Budget: 2,8 miljarder kronor (2017 års kostnadsläge), varav Göteborgs Hamn AB (Göteborgs kommun) står för 1,25 miljarder kronor. Göteborgs Hamn AB har tidigare även delgivits EU-stöd för delar av projekteringen via fonden Connecting Europe Facilities.
Muddringsbehov: cirka 11 miljoner kubikmeter.
Tidplan: Byggstart kajförstärkning: feb-mars 2024. Muddringsarbeten farleden: Q3 2026.
Färdigställande: Q42027/Q12028.

Läs mer om Skandiaporten här: Skandiaporten - Farledsfördjupning (goteborgshamn.se)

Göteborg hamn är Skandinaviens största hamn. Cirka 30% av svensk in- och utrikeshandel går via Göteborgs hamn och cirka 50% av all containertrafik. Göteborgs hamn är en fullservicehamn och en klimatsmart garant för näringslivets access till hela världen. Direkttrafik till viktiga marknader garanterar högeffektiva, hållbara och pålitliga transporter, dygnet runt, året runt. Fokus ligger på hållbarhet, innovation och digitalisering för att driva på utvecklingen av klimateffektiva godstransporter och anlöp. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en klimatneutral direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare. Hamnen sysselsätter 22 000 människor.