Bil- och containerterminalerna i Göteborgs hamn. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Stark exportindustri ger ökande containervolymer i Göteborgs hamn

Den svenska köpkraften är fortsatt låg i spåren av den ekonomiska inbromsning som lett till ökad försiktighet med minskad containerimport som följd. Totalt sett ökar dock containerhanteringen i Göteborgs hamn då svensk exportindustri fortsätter att gå för högtryck med skogsindustrin som lok. Det visar Göteborgs hamns volymrapport för tredje kvartalet 2023.

Det totala antalet hanterade containrar minskar både i Sverige och internationellt. Den svenska marknaden har minskat med 4,5% enligt senaste tillgänglig statistik. De flesta av de stora europeiska hamnarna visar på en ännu större nedgång, där hamnarna i Rotterdam och Antwerpen är två exempel med en minskning på 7% vardera årets tre första kvartal.

Under samma period ökade antalet hanterade containrar i Göteborgs hamn med 3% totalt sett.

– Den internationella containermarknaden tecknar en tydlig bild av läget i en bromsande ekonomi. Att Göteborgs hamn ökar i det här läget är snudd på unikt. Likt andra hamnar känner vi av ett minskat importbehov, men här ser vi ett fortsatt jättetryck i svensk exportindustri som fortsätter att leverera ute i världen, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs hamn AB.

Exporten av skogsprodukter är det som sticker ut mest med fortsatt ökning från redan höga nivåer.

– En delförklaring är överflyttning till Göteborgs hamn från andra hamnar, men den svenska skogsindustrin har också stärkt sin position på världsmarknaden med allt fler applikationsområden och ökad efterfrågan. Inte minst då den ryska skogen i stort sett är borta från världsmarknaden, fortsätter Claes Sundmark.

Cirka 60% av de containrar som transporteras till och från hamnen från inlandet går på järnvägen, vilket är en siffra som få andra internationella storhamnar når upp till. Den minskade containerimporten i kombination med underhållsarbeten på landets järnvägsinfrastruktur har dock lett till en nioprocentig minskning jämfört med förra årets rekordnivåer.

Antalet hanterade nya fordon i Göteborgs hamn ökade med 15% under årets tre första kvartal. Både importen och exporten ökar och hamnen bibehåller med god marginal positionen som Sveriges största bilhamn.

Roro står för roll on/roll off och är trailers och annat rullande gods som fraktas på fartyg med tät linjetrafik inom Europa. Den intraeuropeiska rorotrafiken har minskat med 6% under årets tre första kvartal. Likt containersegmentet har importvolymerna gått ner, och uppsvinget på exportsidan har inte kompenserat i samma grad som i containersegmentet.

Kryssningsverksamheten i Göteborgs hamn går mot ytterligare en rekordsäsong med över 80 anlöp bokade. Under årets tre första kvartal ökade antalet anlöp med fyra fartyg. Även antalet passagerare fortsätter att öka. 1 253 000 passagerare under perioden innebar en ökning med 8%.

Även hanteringen av konventionella torrbulkfartyg fortsätter att öka. Totalt hanterades 326 000 ton torrbulk, vilket är en ökning med 15% jämfört med samma period förra året. Bakom ökningen ligger främst export av skogsprodukter och byggnadsmaterial.

Hanteringen av energiprodukter i hamnen minskade med 15% jämfört med samma period förra året. En ogynnsam lagringsmarknad och investerings- och underhållsstopp hos raffinaderier är de huvudsakliga bakomliggande faktorerna.

Göteborgs hamns godsvolymer, Q1-Q3 2023

Jan-Sept 2023

Jan-Sept 2022

Jfr %

Container, TEU

Järnväg, TEU

Ro/ro enheter

Nya bilar

Passagerare

Kryssningsanlöp

Energi (m ton)

16,4

Torrbulk (ton)

Göteborg hamn är Skandinaviens största hamn. Cirka 30% av svensk in- och utrikeshandel går via Göteborgs hamn och cirka 50% av all containertrafik. Göteborgs hamn är en fullservicehamn och en klimatsmart garant för näringslivets access till hela världen. Direkttrafik till viktiga marknader garanterar högeffektiva, hållbara och pålitliga transporter, dygnet runt, året runt. Fokus ligger på hållbarhet, innovation och digitalisering för att driva på utvecklingen av klimateffektiva godstransporter och anlöp. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en klimatneutral direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare. Hamnen sysselsätter 22 000 människor.