Jubilerande Orrefors – 125 år av hantverk och experimentlusta

Jubilerande Orrefors – 125 år av hantverk och experimentlusta

I år firar det småländska glasbruket Orrefors 125 år. Henrik Sandberg berättar i en vackert formgiven och rikt illustrerad ny bok hur det lilla bruket på några årtionden förvandlades till en framgångssaga och svenskt konstglas och vardagsglas blev känt världen över. Orrefors 1898–1930: ”Låt oss göra något vackert” porträtterar också eldsjälarna som fick det att hända, ackompanjerat av både historiska och nytagna bilder av glasföremålen.

Bacchuståget, Maskeradbalen, Fyrverkeriskålen och Bollspelande flickor är bara några exempel på det graverade konstglaset som har sitt ursprung i Orrefors. Glas som med tiden kom att utgöra själva sinnebilden av 1900-talets kanske största svenska stilepok – Swedish Grace. Idag är föremålen eftertraktade samlarobjekt och konstnärerna och glasblåsarna hyllas för sin kreativitet och yrkesskicklighet.

Det nya glaset från Orrefors präglades av en djärvhet av sällan skådat slag, med ett formspråk som var både nyskapande och traditionellt. Som ett resultat av experimentlusta och gediget hantverk såg såväl de exklusiva graalglasen som den vackrare vardagsvaran dagens ljus.

Men hur kom det sig egentligen att ett litet bortglömt bruk i de småländska skogarna på bara några år utvecklades till en av världens mest framstående konstindustrier? I den här vackra och rikt illustrerade boken berättar Henrik Sandberg om brukets framgångssaga och hur det kom sig att industrimän, konstnärer och glasarbetare förenades i en vision: Låt oss göra något vackert.

”I slutet av sommaren 1913 händer plötsligt något. Orrefors, ett litet bruk i mängden, får nya ägare. De är egentligen mest ute efter skogen, men kanske just därför ser de också andra möjligheter i glaset än bara fönsterrutor, ölbuteljer och konservburkar. Målmedvetet påbörjas ett arbete som kulminerar tolv år senare, när Orrefors är den lysande svenska stjärnan på världsutställningen i Paris 1925 och belönas med fler priser än något annat glasbruk. Svenskt glas tar plats på den internationella scenen och är än idag, hundra år senare, ett begrepp som definierar bilden av svensk formgivning och konstindustri.”
Ur förordet

Henrik Sandberg fångades av glaset redan under uppväxtens sommarlov hos släkten i östra Smålands glasbruksbygder. I glasbruken förenas intresset för konst och design med intresset för företagande och ekonomisk historia. Till vardags är han entreprenör med fokus på förnybar energi. Foto: Calle Ljungström

Utgivningsdag: 16 oktober
Första recensionsdag: 27 oktober