Journalistseminarium inför FN-förhandlingarna om biologisk mångfald

IVL Svenska Miljöinstitutet, Miljödepartementet, Naturvårdsverket, ArtDatabanken – SLU, Stockholm Resilience Center och EU-kommissionen i Sverige bjuder in till ett seminarium för journalister inför höstens FN-förhandlingar om biologisk mångfald.

2010 är av FN utsett till Internationella året för biologisk mångfald. Under 2010 löper det tidigare FN-målet om att hejda förlusten av biologisk mångfald ut. Världens länder ska därför under hösten enas om en ny vision och nya globala mål för hållbart nyttjande av jordens naturresurser.

Biologisk mångfald är grunden för livet på jorden och är därför kanske en av de största överlevnadsfrågorna för framtiden, nära sammanlänkat med klimatkrisen. Det finns i dagsläget kunskapsluckor som gör det särskilt svårt att identifiera rätt åtgärder för att hindra utarmningen av biologisk mångfald och frågan om hur biologisk mångfald ska beaktas är komplex.

Seminariet syftar till att presentera biologisk mångfald utifrån både vetenskap och politik, samt att ge en översiktlig bild av läget inför det tionde partsmötet inom FN:s konvention för biologisk mångfald (CBD COP 10) i Nagoya, Japan, den 18-29 oktober.

Datum: 4 oktober 2010

Tid: kl. 13.00-16.00, invigning av utställning kl. 16.00-16.30

Plats: Europahuset, plan 2, Regeringsgatan 65, Stockholm

Seminariet är kostnadsfritt. Begränsat antal platser - först till kvarn.

PROGRAM

13.00 Inledning av moderator

Pernilla Baralt, kommunikationschef, EU-kommissionen i Sverige

13.10 Ny global vision och mål för biologisk mångfald - aktuellt inför partsmötet inom FN:s konvention för biologisk mångfald (CBD)

Åsa Norrman, chef, Enheten för naturresurser, Miljödepartementet och byråmedlem i CBD:s styrelse Lars Berg, Miljödepartementet, National Focal Point, CBD

13.40 Biologisk mångfald och klimat – synergier och konflikter inom FN:s konventioner

Ann-Christin Weibull, Naturvårdsverket, sekreterare i Vetenskapliga rådet för biologisk mångfald13.55 Biologisk mångfald och klimatförändringar ur ett vetenskapligt perspektivJohan Rockström, professor och chef för Stockholm Resilience Centre

14.25 Kaffepaus

14.40 Vad vi vet och inte vet om biologisk mångfald

Per Alström, forskare, ArtDatabanken – SLU

15.10 Det ekonomiska värdet av biologisk mångfald och ekosystemtjänster (TEEB) samt biologisk mångfald och ekosystemtjänster i städer

Thomas Elmqvist, professor, Stockholms universitet, medlem i det internationella forskarteamet TEEB (The Economics of Ecosystems and Biodiversity)

15.40 Hur beaktas biologisk mångfald i praktiska miljöbedömningar?

Erik Lindblom, gruppchef, Naturresurser & Miljöeffekter, IVL Svenska Miljöinstitutet

16.00 Invigning: Biodiversity is life - en utställning om ekosystemens roll för människan

Pierre Schellekens, chef för EU-kommissionen i Sverige

Anmälan till det kostnadsfria seminariet görs till charlotte.nilsson@ivl.se.

Om du har några frågor, kontakta Charlotte Nilsson, pressansvarig på IVL Svenska Miljöinstitutet, på telefon 08-598 563 10

IVL Svenska Miljöinstitutet är Sveriges äldsta miljöforskningsinstitut. Med över 170 medarbetare och ett brett internationellt kontaktnät kan vi lösa komplexa miljöproblem och ta fram morgondagens miljölösningar.