Destination Järvsö är för sitt innovativa hållbarhetsarbete nominerade till Stora Turismpriset 2022.

DESTINATION JÄRVSÖ NOMINERAD TILL STORA TURISMPRISET 2022

Destination Järvsö är nominerade till Stora Turismpriset 2022 för sitt arbete med att utveckla bygden med besöksnäringen som verktyg. Genom ett innovativt arbete med att inkludera alla i sitt hållbarhetsarbete har de lyckats omsätta ord till handling.

För att kunna vinna Stora Turismpriset måste de nominerade kunna visa att de bidrar till nytänkande och innovativ utveckling av besöksnäringen. Dessutom ska de arbeta metodiskt och målmedvetet för att utveckla, sprida och dela kunskaper och för att utveckla en hållbar verksamhet. Region Gävleborg har i år nominerat Destination Järvsö som Gävleborgs kandidat till Stora Turismpriset.

- Det känns fantastisk! Jag nåddes av nyheten nu på morgonen när flera medlemsföretag i Destination Järvsö samlats i en workshop som vi arrangerat tillsammans med Ljusdals kommun, en workshop om hur vi kan förbättra vårt arbete kopplat till de 17 globala målen. Så nomineringen känns verkligen relevant och i tiden så att säga. Det känns väldigt roligt och uppmuntrande att vi blivit nominerade, säger Amanda Sandahl, Destinationschef på Destination Järvsö.

En del av nomineringstexten lyder genom att våga tänka stort och innovativt har Destination Järvsö blivit en motor för besöksnäringen, inte minst när det gäller hållbarhetsarbetet. De har arbetat hårt med att gå från ord till handling. 2016 började de aktivt arbeta med de olika hållbarhetsdimensionerna och i november 2021 blev Järvsö den första destinationen i Norden att bli GSTC-certifierade. GSTC är en global standard för hållbar turism framtagen av FN med utgångspunkt i Agenda 2030. Det innebär ett arbete med att kontinuerligt förbättra sig utifrån 105 kriterier och varje år sker en revision där destinationen granskas.

Samarbete leder till framgång

Destination Järvsö har tagit ett helhetsgrepp i hållbarhetsarbetet och inkluderat allt från skolor och föreningar till aktivitetsbolag och besökare i destinationen. De fokuserar på samarbete över gränser med civilsamhället och det offentliga. Ett annat exempel är den gemensamma satsningen på cykling som resulterat i att Järvsö idag är en av Sveriges ledande cykeldestinationer.

- Nomineringen är ett fantastiskt betyg, inte bara för Järvsö utan för hela vår kommun. Det visar att det arbete som görs i dag har betydelse och att vi ligger i framkant när det gäller hållbar turismutveckling. Men det är också viktigt att vi kommer ihåg att det här bara är början! Det är stort och viktigt steg för oss men arbetet fortsätter för att nå våra hållbarhetsmål, säger Linnea Van Wagenen, Enhetschef för strategisk och hållbar utveckling, Ljusdals kommun.

Delar aktivt sin kunskap

Destination Järvsö arbetar systematiskt med kunskapsförmedling till sina medlemmar året runt. De samarbetar med universitet i forskningsprojekt, föreläser på olika utbildningar och nätverk samt har kunskapsutbyte med andra destinationer. Genom GSTC certifieringen sker även internationella kunskapsutbyten.

- Destination Järvsö arbetar verkligen strategiskt och inkluderande med att utveckla bygden och besöksnäringen. De har inkluderat hela samhället i hållbarhetsarbetet och arbetar systematiskt vilket har resulterat i att Järvsö blivit den första destinationen i Norden att bli GSTC-certifierade, avslutar Lena Lejerström, besöksnäringsstrateg på Region Gävleborg.

Läs hela nomineringen från Tillväxtverket här.

Stora Turismpriset
        Det är Tillväxtverket som genom Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism som årligen delar ut Stora Turismpriset. Detta till ett företag eller annan organisation som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utveckling av besöksnäringen. Årets pris delas ut enligt följande bedömningskriterier.

Huvudkriterium: Pristagaren bidrar till nytänkande och innovativ utveckling av besöksnäringen.

Hållbarhetskriterium: Pristagaren utvecklar metodiskt och målmedvetet en hållbar verksamhet.

Kunskapskriterium: Pristagaren utvecklar, sprider och delar nya färdigheter och kunskaper för att stärka besöksnäringen.

Prisutdelning sker i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan som äger rum den 30 november på Vasateatern i Stockholm. I år delas det ut för 29:e året i rad!

GSTC
        Global Sustainable Tourism Council hanterar GSTC-kriterierna, globala standarder för hållbart resande och turism; samt tillhandahåller internationell ackreditering för certifieringsorgan för hållbar turism. Läs mer om GSTC här.

Amanda Sandahl, Destinationschef Destination Järvsö
        072-985 30 00, amanda.sandahl@jarvso.se

Linnéa Van Wagenen, Chef för Enheten för strategisk och hållbar utveckling, Ljusdals kommun
        0651-183 46, linnea.vanwagenen@ljusdal.se