Den 14 september 2022 möter arbetsgivare, som letar nya medarbetare, personer som letar efter sitt nästa jobb.

Rekordintresse för Jobbfestivalen i Kungsträdgården

Jobbfestivalen i Kungsträdgården har redan engagerat över 60 utställare och ytterligare deltagare tillkommer kontinuerligt. Intresset för att finna nya medarbetare till företag, organisationer och regioner är rekordstort. Samtidigt söker många människor nytt jobb, men matchningen mellan arbetsgivare och arbetstagare fungerar inte alltid som önskat.
På Jobbfestivalen i Kungsträdgården den 14 september 2022 möter arbetsgivare, som har rekryteringsbehov, personer som är på jakt efter nytt jobb. För en del handlar det om att ta sina första steg in i arbetslivet.

”Rekrytering i dag sitter fortfarande kvar i gamla strukturer och arbetsmetoder där man inte fullt ut ser individens möjligheter och potential. Det kan vara utbildningskrav eller erfarenheter som inte är relevanta för det tänkta jobbet”, säger Mats Wernheim initiativtagare till Jobbfestivalen. ¨

En väg för att underlätta matchningen är att förändra kriterierna vid rekrytering och vi vill visa på dessa möjligheter” fortsätter Mats.

”Vi ser idag ett stort behov av ytterligare medarbetare till många branscher och delar av landet och vi är jätteglada över det överväldigande intresset som finns av att delta i Jobbfestivalen som syftar till att öka mångfald och inkludering avslutar Mats.

Från klockan 9:00 till 19:00 den 14 september 2022 pågår Jobbfestivalen i Kungsträdgården. Under hela dagen finns det möjlighet för arbetssökanden att träffa arbetsgivare i deras montrar. Löpande under dagen hålls ett antal intressanta föreläsningar och debatter. Exempel på programpunkter är:

• ”Varför hittar inte företag personal att anställa samtidigt som det finns så många arbetslösa?”
  • ”Jobbet – vägen till verklig integration”
  • ”Hur kan cv-lös rekrytering gynna mångfalden på arbetsmarknaden?”
  • ”Vad är affärsnyttan med mångfald?”

Jobbfestivalen med tema ”Mångfald & Inkludering” arbetar aktivt med informationsspridning i strävan att förändra attityder på arbetsmarknaden samt att bidra till en förbättrad matchning.

Det är en mötesplats för arbetssökande och företag med ett kontinuerligt rekryteringsbehov samt företag och organisationer som erbjuder verktyg/tjänster i syfte att öka mångfalden och minska risken för diskriminering. Mässan hålls den 14 september 2022 i Kungsträdgården, men jobbfestivalen med tema mångfald är även en onlinemässa som fortsätter leva vidare på nätet. Syftet är dels att knyta intressanta affärskontakter, men framför allt att förmedla jobb, praktikplatser och yrkesinriktade utbildningar. Ambitionen är att bidra till ökad mångfald på arbetsmarknaden och att skapa fler dynamiska arbetsplatser.

Huvudsponsor till Jobbfestivalen är restaurangkedjan Brödernas. Bland de över 60 utställarna finns exempelvis Arbetsförmedlingen, Bemanningsföretag, Kommuner (främst från norra delarna av landet), Logistikföretag, Rekryteringsföretag, Restaurangkedjor och Utbildningsföretag.

Hans Uhrus
Kommunikationschef Jobbfestivalen