Sara Revell Ford, VD Samhall och Urban Björn, Business as Equals lyfter frågan ”Hur skapar vi ett samhälle där alla ses som en tillgång på arbetsmarknaden?” på Jobbfestivalen i Kungsträdgården 14 september 2022.

Hur skapar vi ett samhälle där alla ses som en tillgång på arbetsmarknaden?

Det är fortfarande många människor som står utanför arbetsmarknaden. Ibland är det brister i språk, utbildning eller erfarenhet som är skälet till detta, men tyvärr är det alldeles för ofta så att utanförskapet beror på okunskap eller rädsla hos arbetsgivaren att engagera personer med olikheter, begränsningar eller hinder – som inte påverkar utförandet av det tänkta jobbet. En av förklaringarna till detta är att rekryteringarna sker i gamla invanda mönster och ibland kan olikheter uppfattas som lite skrämmande. Ambitionen med Jobbfestivalen är att lyfta fram detta och visa på vilka möjligheter det finns till förändringar och nytänkande.

Under Jobbfestivalen i Kungsträdgården den 14 september 2022 klockan 10:00 debatteras hur vi kan skapa en mer inkluderande arbetsmarknad och lyfta fram de fördelar som det innebär. Diskussionen leds av Urban Björn, Business as Equals, Ledarskapstränare, Mångfaldsexpert och författare. I panelen sitter Leila Bourdayeme, Verksamhetssamordnare på Jobblyftet, Stig-Arne Bäckman, Grundare av TalangAkademin, Patrik Hellberg, Utbildningsdirektör på Academedia, Johanna Kock, Verksamhetsområdeschef för Arbetsintegration på Stockholm Stadsmission samt Sara Revell Ford, VD Samhall.

”Vi har allt att vinna på att lära oss välkomna mångfald. Det ger starkare företag, ett mer inkluderande samhälle och är ovärderligt ur ett individperspektiv. Att leda och arbeta så att alla kan bidra kräver initialt mer av oss, men det ger också mångfaldigt mer tillbaka. Det är det Samhalls uppdrag handlar om och vi vill gärna samarbeta med fler arbetsgivare som vill bli en del av lösningen”, säger Samhalls vd Sara Revell Ford.

”Utifrån ett affärsperspektiv finns det en stor potential, som är delvis helt outnyttjad, i form av talanger som av olika anledningar är lämnade utanför arbetsmarknaden. Det har därför aldrig varit ett bättre business case för företag att satsa på mångfald och inkludering”, säger Urban Björn, Business as Equals.

Välkommen att komma och lyssna på denna programpunkt!

”Jobbfestivalen med ”Tema mångfald & Inkludering” i Kungsträdgården är en mötesplats för arbetssökande och för företag med ett kontinuerligt rekryteringsbehov samt för företag och organisationer som erbjuder verktyg/tjänster i syfte att öka mångfalden och minska risken för diskriminering. Vi vill visa på de styrkor och fördelar som det innebär att man inkluderar så många som möjligt och visa på dess fördelar” säger Mats Wernheim initiativtagare till Jobbfestivalen.

Om Jobbfestivalen
Jobbfestivalen med tema ”Mångfald & Inkludering” arbetar aktivt med informationsspridning i strävan att förändra attityder på arbetsmarknaden samt att bidra till en förbättrad matchning.

Det är en mötesplats för arbetssökande och företag med ett kontinuerligt rekryteringsbehov samt företag och organisationer som erbjuder verktyg/tjänster i syfte att öka mångfalden och minska risken för diskriminering. Mässan hålls den 14 september 2022 i Kungsträdgården, men Jobbfestivalen med tema mångfald och inkludering är även en onlinemässa som fortsätter leva vidare på nätet. Syftet är dels att knyta intressanta affärskontakter, men framför allt att förmedla jobb, praktikplatser och yrkesinriktade utbildningar. Ambitionen är att bidra till ökad mångfald på arbetsmarknaden och att skapa fler dynamiska arbetsplatser.

Huvudsponsor till Jobbfestivalen är restaurangkedjan Brödernas. Bland de över 70 utställarna finns exempelvis Arbetsförmedlingen, Bemanningsföretag, Kommuner (främst från norra delarna av landet), Logistikföretag, Rekryteringsföretag, Restaurangkedjor och Utbildningsföretag.

Hans Uhrus
Kommunikationschef Jobbfestivalen
hans.uhrus@uhrvis.se

Jobbfestivalen med tema ”Mångfald & Inkludering” arbetar aktivt med viktig informationsspridning i strävan att förändra attityder på arbetsmarknaden samt att bidra till en förbättrad matchning.

Relaterat innehåll