Knopparna på äppelträden på Kiviks Musteri har börjat spricka upp.

Äppelodlarna följer vädret med spänning

Våren är en nervös tid för äppelodlare. När äppelblommorna väl slagit ut är frost och kallare väder förödande – den påverkar pollinatörerna och blommorna och därmed hur skörden kommer bli. Frostskadade äppelblommor kan ge äpplen med kosmetiska fel som gör att äpplena klassas som andrasortering, men än värre är att andelen äpplen som kan skördas blir kraftigt påverkad.

Samtidigt som Sveriges självförsörjningsgrad är ett hett omdiskuterat ämne, följer äppelodlare noggrant utvecklingen av vädret. En köldknäpp när knopparna slagit ut till blommor kan vara förödande och risken finns då att det blir ett dåligt äppelår.

90% av Sveriges äpplen odlas i Skåne och flera varma dagar i södra Sverige under april har gjort att knopparna börjar spricka upp och insekter väckts till liv. Dock har det varit fortsatt kallt på nätterna vilket gör att årets äppelblomning i nuläget ser ut att ske i mitten på maj, vilket gör det till ett typiskt normalår.

Att klimatet förändrats under åren märks på flera sätt. Inte minst då det i år konstaterades att Skåne bara hade tre årstider, eftersom vintern uteblev ur meteorologisk synvinkel. Därtill har vi de senaste åren sett stora variationer i temperatur under våren, vilket påverkar äppelodlingarna kraftigt. När kölden kommer blir knopparna skadade och blommorna torkar in och riskerar att dö. Antingen utvecklas de då inte alls till äpplen eller så bildas äpplen med svarta torra streck som inte kvalificerar sig som konsumtionsäpplen i butik.

På Kiviks Musteri, som är en av Sveriges största äppelodlare, följs väderutvecklingen noggrant. Odlingschef Jan Flemming Jensen är tillsammans med sitt team på tårna för att avvärja de negativa konsekvenserna av eventuell frost de kommande veckorna.

- Vi står redo med halmbalar, ifall vi ser tecken på att det ska bli en frostnatt. Precis som förr i tiden sätter vi eld på dessa i gångarna mellan äppelträden på natten, oftast mellan kl 02-08. Därefter fläktar vi runt varmluften så att den cirkulerar i odlingen för att värma träden, förklarar Jan.

- Självklart hoppas vi varje år på stor skörd så att vi kan tillgodose Sveriges behov av äpplen och goda drycker, men hos oss är i alla fall inga äpplen för fula för att användas i vår must och cider – det är insidan som räknas och äpplena smakar lika gott även om de har skönhetsfel, avslutar Jan.

Kiviks Musteri har två odlingar - dels på Skånes östkust, i Kivik, men också på Solnäs gård utanför Lund. Detta är fördelaktigt då klimatet kan variera stort i landskapet, så även om det skulle bli en ödeläggande köldknäpp på ena stället finns det fortfarande äpplen på det andra.

På företagets hemsida https://www.kiviksmusteri.se/appelblom/kan man följa Ingrid Marie-knoppens utveckling vecka för vecka och också läsa mer kring just äppelblommen.

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Säfström, Kommunikationschef Kiviks Musteri
    E-mail: anna.safstrom@kiviksmusteri.se