Äppelskörden i full gång

Äppelskörden i full gång

Många grämer sig över sommarens uteblivna strandväder. För äppelträden har årets väder dock varit gynnsamt och det är nu extra färggranna äpplen som skördas på Kiviks Musteri.

På Kiviks Musteri odlas ca 50 olika äppelsorter i de två odlingarna i Kivik på Österlen och på Solnäs gård utanför Lund. Sammanlagt handlar det om ca 120 000 äppelträd där de första nu alltså har börjat alstra perfekt mogna äpplen. Alla har de sin egen arom och sitt unika förhållande mellan sötma och syrlighet.

Majoriteten av äpplena används till must och cider, men en del säljs i butik som konsumtionsäpplen. Beroende på vad äpplena ska användas till, plockas de i olika faser av mognadsprocessen då det är detta som avgör äpplets slutliga arom. Äpplen som ska användas till cider får exempelvis sitta kvar extra länge på träden för att maximera sötman. På Kiviks Musteri har den här typen av kunskap förts över från generation till generation sedan 1888; specifika äppelsorter väljs noggrant ut till olika drycker och plockas vid precis rätt tillfälle för att hitta rätt karaktär. I premiumsortimentet Våra Finaste kan dessa smaker, alla baserade på äpplen från den senaste skörden, upplevas inom såväl must som cider.

I västra Skåne, där Solnäs gård ligger och klimatet är något varmare än i Kivik på östra sidan, började skörden redan den 11 augusti. Det var i vanlig ordning sorten Discovery som var först ut att bli skördad tillsammans med Clara Frijs päron. Under vecka 34 börjar skörden av desamma även i odlingarna i Kivik.

Skörden ser ut att bli en fin normalskörd. I år är det väldigt fin färg på frukten, vilket har med ljuset och värmen på dagen i kombination med kyliga nätter att göra. Det gör också äpplena extra aromatiska.

- Regnet på slutet av sommaren har påverkat storleken på äpplena något. Däremot kan vi se att stormen Hans främst hade negativ påverkan på äppelträd i hemmaträdgårdar. I våra odlingar jobbar vi aktivt med lähäckar bland annat för att skydda odlingarna mot frost. Det är alltså en annan typ av träd, ofta björk, al, och bok, som planteras runt om odlingarna för att skydda mot väder och vind och det blev tydligt att dessa tog mycket av vinden i stormbyarna och därmed har hindrat frukten från att blåsa ner, förklarar Odlingschef Jan Flemming Jensen.

Äpplena på Kiviks Musteri ser också ut att ha klarat sig från såväl frost- som hagelskador. Våren är alltid en riskabel period för skörden, då det är stor risk för hagel och frost, vilka har stor negativ påverkan på äpplena. För att undvika frostskador eldas halmbalar under extra kyliga nätter för att hålla värmen i odlingarna. Även här hjälper lähäckarna till att hålla den värmande röken kvar i odlingarna. I år blev det fyra eldningsnätter på Solnäs gård vilket alltså ser ut att ha räddat äpplena från skador. HÄR kan du läsa mer om när vi eldar i odlingarna.

Mognadstester visar när det är dags att skörda respektive sort. Genom att skära skivor av äpplen och doppa dem i jod går det att se hur mycket stärkelse som är omvandlat till kolhydrater och på så sätt avgöra äpplets mognadsgrad – ju svartare äppelskivan blir efter doppet, desto mindre moget är det.

Arbetet på Kiviks Musteri är uppbyggt på kunskap överfört i fem generationer ända sedan det första äppelträdet planterades i Kivik 1888. Än idag är det hantverk som symboliserar en stor del av verksamheten och äpplena plockas fortfarande för hand. För att hantera den stora mängden träd krävs extra hjälp av ca 30 säsongsarbetare som varsamt plockar äpple för äpple från de 120 000 träden fram tills det sista äpplet är plockat i slutet av oktober.

HÄR kan du läsa mer om premiumsortimentet Våra Finaste som går att beställa i webbshopen.

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt svenskt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri omkring 200 engagerade medarbetare och omsätter cirka 700 msk. Varje år tar våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund emot en kvarts miljon besökare som njuter av miljön, handlar i butikerna och kopplar av i våra vackra trädgårdar, caféer och restauranger.