Kiviks Musteri bjuder in till föreläsningar om odling i hemträdgårdar

Kiviks Musteri bjuder in till föreläsningar om odling i hemträdgårdar

De populära trädgårdsföreläsningarna som hölls på Kiviks Musteri förra året, är nu tillbaka. Under våren erbjuds tre olika evenemang med fokus på odling och trädgård. Med föreläsningarna vill Kiviks Musteri dela med sig av sin kunskap och inspirera andra till odling, självklart av äpplen men även andra områden.

Den första föreläsningen, ”Äpplets ABC”, äger rum på söndag den 28/1 kl 11.00. Här är det Kiviks Musteris egna experter som står på scen. Odlingschef Jan Fleming Jensen och trädgårdsmästare Caroline Stenkilsson fördjupar sig i äppelträd. De delar med sig av allt du behöver veta om att välja rätt äppelsort, växtplats och hur du bäst tar hand om dina äppelträd.

Den 10 mars kl 11.00 är det dags för den andra föreläsningen, där Lotta Nordmark, hortonom vid SLU i Alnarp håller sin föreläsning: ”En djupdykning i jord, gödsel och kompost - allt du behöver veta om hur du skapar de bästa förutsättningarna för din odling”

Vid det tredje och sista tillfället, den 23/3 kl 11.00, är det Philipp Weiss som står för kunskapen och föreläsningen går under namnet ”Nötodling i Sverige”. Följande står att läsa om evenemanget:

Många drömmer om att odla egna nötter, men vilka sorter kan vi odla i vårt svenska klimat? Hur skördar vi nötterna på bästa sätt och vilken roll kan de spela i matlagningen? Välkommen på en resa genom nötodlingens värld med Philipp Weiss, författare bland annat till boken Nötodlarens handbok (2022).

Alla evenemangen är bokningsbara via Kiviks Musteris webbshop HÄR. Priset per föreläsning är 150 kr per person.

Kaffe, te eller must ingår i priset. Det finns också möjlighet att äta eller fika i Kärnhuset efteråt till specialpris.

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt svenskt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri omkring 200 engagerade medarbetare och omsätter cirka 700 msk. Varje år tar våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund emot en kvarts miljon besökare som njuter av miljön, handlar i butikerna och kopplar av i våra vackra trädgårdar, caféer och restauranger.