Kiviks Musteri öppnar Nyttodjurparken på biologiska mångfaldens dag

Kiviks Musteri öppnar Nyttodjurparken på biologiska mångfaldens dag

Den 22 maj är det den biologiska mångfaldens dag. En dag som är till för att uppmärksamma betydelsen av en stor variation i artrikedom, bland såväl växter som djur – en nödvändighet för allt liv på jorden. I samband med dagen öppnar Kiviks Musteri upp portarna till Nyttodjurparken, en park skapad för att visa på de små och enkla initiativ såväl odlare som privatpersoner kan ta till för att bidra till ökad mångfald.

Rapporter visar att den biologiska mångfalden minskar i snabb takt över hela världen, med en risk att nära 75% av de existerande arterna idag kommer att dö ut de närmaste århundradena. Minskningen riskerar såväl vår hälsa, som vår miljö och vår framtida livsmedelsproduktion, eftersom konsekvensen kan bli bristande tillgång på mat.

"Biologisk mångfald är basen för all matproduktion och det handlar om minst 50 000 arter som vi är direkt beroende av för att alls kunna producera livsmedel", säger Torbjörn Ebenhard, forskningsledare för Centrum för biologisk mångfald i en intervju med tidningen Livsmedel i fokus (1/2023).

Tack vare att kunskapen om vikten att öka fokus på biologisk mångfald har ökat finns det fortfarande möjligheter att vända den negativa trenden, men det kräver en stor insats från alla.

Kiviks Musteri som funnits sedan 1888 då det första äppelträdet planterades i Kivik på Österlen, är en av Sveriges största äppelodlare. Musteriet ligger inbäddat mitt bland odlingarna och granne med Stenshuvud nationalpark och Östersjön på andra sidan. Omgiven av naturen och med naturen som grund för verksamheten har biologisk mångfald varit centralt och arbetats för aktivt under lång tid på en mängd olika sätt. Man har skapat en miljö i odlingarna för att ge både boplatser och mat så att fler nyttodjur vill befinna sig där. Kiviks Musteri driver också flera projekt med universitet och föreningar för att undersöka hur nyttoinsekter kan gynnas och den biologiska mångfalden öka.

Just detta visar företaget upp i den så kallade Nyttodjurparken som är ett gränsöverskridande EU-projekt och samarbete mellan Kiviks Musteri, forskare på Lunds universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet och Fritidsodlarnas Riksorganisation. Forskarna har identifierat alltifrån hur nyttodjuren föredrar att bo, vilken mat de tycker om och hur arter samverkar. I parken visas att det varken behöver vara komplicerat eller kostsamt att främja miljön för insekterna.

- Vi vill visa att avklippta ris- och lövhögar som får ligga kvar, gamla trädstammar och ogräs är precis det som skapar gynnsamma förhållanden för nyttodjuren. Vi vill uppmana folk att i trädgårdarna komma bort från tanken att allt ska vara rent och snyggt. Det bästa man kan göra är att spara en bit av sin gräsmatta oklippt och låta naturen vara ifred. Ur den biologiska mångfaldens synvinkel är ogräs och igenväxt positivt! När det kommer till att främja den biologiska mångfalden i den egna trädgården, brukar vi kort och gott uttrycka det som att: ”Vill du vara en miljöhjälte – gör ingenting!”, säger Odlingschef Jan Flemming Jensen på Kiviks Musteri.

Nyttodjurparken syftar också till att visa upp hur små initiativ som krävs och att även mindre aktiviteter har en positiv inverkan på nyttodjuren och den biologiska mångfalden, för såväl privatpersoner som fritidsodlare. Men Nyttodjurparken är också en öppen plats för forskning, en kunskaps- och forskningsbas och en inspirationsplats för privata äppelodlare för att få idéer. HÄR kan du läsa mer om vad Kiviks Musteri gör för nyttodjuren.

Parken öppnar för året på den biologiska mångfaldens dag, den 22 maj. Mellan 13-14 erbjuder Jan en guidad tur av parken i Kivik till fritt inträde. Ingen anmälan krävs. Samling sker på parkeringen utanför Musteributiken.