Konstnären Teresa Rooth och Carl Levinsson, femte generationen på Kiviks Musteri

KONST2023 från Kiviks Musteri - ett möte mellan två lokala hantverk

Säsongens traditionella startskott, ÖSKG:s ( Östra Skånes Konstnärsgrupp) Konstrunda väntar runt hörnet. I samband med Konstrundan lanserar Kiviks Musteri tillsammans med ÖSKG, för fjärde året i rad, en lokalproducerad skånsk cider tillsammans, där etiketten är skapad av en konstnär som tillhör ÖSKG.

Kiviks Musteri och ÖSKG fortsätter traditionen och presenterar årets gemensamma cider lagom till Konstrundan, under namnet KONST2023. Den lokalproducerade skånska cidern i begränsad upplaga pryds i år av ett konstverk signerat Teresa Rooth, illustratör och konstnär. Hon beskriver sina verk med ord som lekfullhet, färgstark och balans. Mönster och fåglar är andra signum för konstnären.

- När jag fick uppdraget till mig blev det snart klart att etiketten skulle prydas av ett äpple och en exotisk fågel. På Österlen kan man vara ovanlig och exotisk, här finns fantastiska miljöer och människor, vilket fågeln representerar, säger Teresa Rooth och fortsätter:

- Det härliga äpplet symboliserar naturligtvis Kivik och Musteriet.

Att konstnären inspireras av natur och omgivning syns även i kulisserna, där ett blågrått mönster för tankarna vidare till havet.

Äpplen, odlade och skördade för hand i Kiviks Musteris egna odlingar har pressats till must och därefter fått jäsa till cider i jästankarna på musteriet. Resultatet blir en frisk cider med äpplig karaktär, presenterad i en trevlig flaska med unik etikett. En cider där två lokala hantverk möts.

- Naturen, som Teresa så fint får in i sitt verk på etiketten är grunden i vår verksamhet. Vi arbetar aktivt för biologisk mångfald, där fåglar är en viktig del för att bidra till en stor artrikedom bland både växter och djur. Det är tack vare denna vi kan skörda äpplen som vi sedan skapar våra goda cidrar av, säger Carl Levinsson, femte generationen på Kiviks Musteri.

Under påskhelgen bjuder Kiviks Musteri in besökande gäster till provsmakning av den nya cidern. Konst Cidern finns att köpa i Kiviks Musteris butiker i Kivik, på Solnäs Gård i Fjelie, strax utanför Lund, samt i Musteriets egen webbshop https://www.kiviksmusteri.se/p...

Östra Skånes Konstnärsgrupp, ÖSKG, och Tjörnedala konsthall är en konstnärsdriven plattform belägen i östra Skåne. Föreningen ÖSKG grundades 1974 utifrån konceptet med Konstrundan och består i dag av ungefär 120 yrkesverksamma konstnärer.I Tjörnedala konsthall visas ett brett utbud av samtida konst, design och konsthantverk. I anslutning till påsken anordnas vi den årliga Konstrundan, som tillika är Sveriges äldsta Konstrunda. Föreningens syfte är att bidra till utvecklingen av kulturlivet i östra Skåne, och tillvarata medlemmarnas intressen inom det konstnärliga området. Medlemmarna är alla bosatta i Kristianstads, Tomelillas, Simrishamns, Sjöbos och Ystads kommuner. Föreningen har sitt säte på Tjörnedalagården i Baskemölla och har stöd av Kulturrådet, Region Skåne och Simrishamns kommun.

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt svenskt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri omkring 200 engagerade medarbetare och omsätter cirka 700 msk. Varje år tar våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund emot en kvarts miljon besökare som njuter av miljön, handlar i butikerna och kopplar av i våra vackra trädgårdar, caféer och restauranger.