Fredagen den 4 november lyser Kiviks Musteri upp lite extra.

Österlen Lyser på Kiviks Musteri

Under den mörkaste tiden på hösten lyser Österlen som mest. Vid allhelgonahelgen tänds ljus, lyktor och marschaller runtom hela Österlen, och på Kiviks Musteri är det förberett för en värmande kväll fylld av gemenskap och goda drycker.

Österlen Lyser är ett årligen återkommande arrangemang som lyser upp novembermörkret. Fredagen den 4 november lyser Kiviks Musteri upp lite extra. På musteriet får besökare ta del av den mysiga stämningen och det bjuds på något för alla. Musteriets traktor och vagn kör mellan musteriet och Kiviks Hamn under hela kvällen.

På musteriet kan besökarna strosa runt i de upplysta utomhusmiljöerna, prova såväl företagets äppelmust som cider i den upplysta utebaren och blir det kallt kan man värma sig med äppel- och kycklingsoppa från Kiviks Musteris Restaurang Kärnhuset.

- Både Musteributiken och Äpplets Hus har kvällsöppet, och det bjuds på sköna toner från musikern Miechael Strömberg, säger Helene Grafman, Butiks- och Upplevelsechef på Kiviks Musteri.

Under den stora ljusfesten och de lysande evenemangen sluter såväl boende som besökare upp i en värmande och god gemenskap samtidigt som föreningar, byalag och företag bidrar med evenemang i stort och smått.

- Vi hoppas att det blir en kväll präglad av värme, trots höstkylan. Och att den blir så där magisk som en kväll på Österlen kan vara när det är mörkt, men fullt av eldar och ljus och folk som myser, fortsätter Helene.

Österlen har en intensiv sommarsäsong med besökare från hela världen, och det finns mängder att göra för såväl de bofasta som besökarna. Men Österlen och dess kultur lever året om även om det inte syns lika mycket utåt, vilket man vill belysa med Österlen Lyser.

Kiviks Musteri har en vision om ett levande Österlen, där man genom ett starkt engagemang inom kultur, föreningsliv, miljö, turism och svensk livsmedelsindustri, hoppas bidra till att Österlen även på lång sikt förblir en levande plats.