Restaurang Kärnhuset på Kiviks Musteri i ny tappning

Restaurang Kärnhuset på Kiviks Musteri i ny tappning

Kiviks Musteris restaurang Kärnhuset, som öppnade redan 1996, genomgår just nu en uppdatering. Under 23/12-12/1 håller restaurangen stängt i samband med att lokalerna fräschas upp och öppnar därefter upp som ett nytt koncept. Detta innebär att även menyn uppdateras, för att kunna passa under fler av dagens timmar.

Det är en rad förändringar planerade för den tidigare restaurangen, som kommer ske löpande under våren. Bland annat innebär det en helt ny, mer modern meny, med fler alternativ som passar vid fler tillfällen under dagen – detta för att bjuda in gäster vid andra tider än just kring lunch.

Den nya menyn kommer bestå av både varma och kalla rätter såsom matiga smörgåsar, sallader, bowls och tapas. Utbudet kommer variera, men precis som idag kommer det vara fokus på lokala smaker efter säsong. I tillägg kommer även fikamenyn att utvidgas, framöver kommer det finnas flera olika sorters fikabröd och drycken kommer stå mer i centrum.

- Tidigare har vi haft fokus på traditionella luncher. I vårt nya sortiment kommer det finnas något för alla, vare sig man är sugen på något lättare eller är rejält hungrig. Och oavsett när under dagen man kommer, förklarar Kim Nordin, Restaurangchef.

Restaurang- och cafébranschen är en av de allra tuffaste att rekrytera till. Det var svårt redan innan pandemin att hitta personal inom området och det blev ännu svårare efter, då många sökte sig till andra yrken under tiden. Att hitta personal i branschen på Österlen har varit än mer utmanande.

- Vi hoppas också att vårt förändrade sortiment ska underlätta rekrytering och skapa en bättre arbetsmiljö för vår personal. Och självklart vill vi med våra nya fräscha lokaler och ett uppdaterat sortiment med tydligare och mer träffsäker koppling mellan mat och dryck skapa en bättre upplevelse för våra kunder, avslutar Kim.

Restaurangen välkomnar såväl nya som gamla kunder från den 13 januari.

För frågor, vänligen kontakta Helene Grafman på 079-585 64 50.