2023-10-31 Kunskapsutbyte: Nytt om odlingssystemutveckling i praktiken

2023-10-31 Kunskapsutbyte: Nytt om odlingssystemutveckling i praktiken

Lantbrukare, forskare och rådgivare delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter kring hur användningen av växtföljder och mellangrödor samt utvecklingen av nya odlingssystem ska bidra till minskad klimatpåverkan och förbättrad biodiversitet när Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien (KSLA), SLU Partnerskap Alnarp och Jordbrukstekniska föreningen bjuder in till en kunskapsintensiv eftermiddag om morgondagens odlingssystem på SLU Alnarp och Zoom den 31 oktober kl 13–16.30.

Förutsättningarna för våra odlingssystem ändras i takt med händelseutvecklingen i vår omvärld, ökade beredskapsbehov, växande befolkning och förändrat klimat.

– Inom jordbruket utvecklas brukningsmetoder som minskar energiåtgången, binder och lagrar in kol i mark och växter och samtidigt skapar en ökad biodiversitet både ovan och under jord, säger Helene Oscarsson, moderator för seminariet och sekreterare i KSLA:s kommitté för morgondagens odlingssystem, som följer utvecklingen av nya odlingssystem inspirerade av conservation agriculture både internationellt och hos svenska bönder.

Lantbrukare, rådgivare, studenter och forskare träffas för att bidra till att stärka utvecklingen av både hållbara, robusta och lönsamma växtföljder och odlingssystem för svenska lantbrukare.

– Vi är väldigt nöjda med blandningen av duktiga lantbrukare, forskare och rådgivare som kommer att presentera sina metoder och erfarenheter under seminariet, säger Sture Gustavsson, kommitténs ordförande. Vi ser fram emot ett stort kunskapsutbyte och många diskussioner både under och efter mötet.

Målet med arbetet med morgondagens odlingssystem är att ta fram ett underlag som på gårdsnivå hjälper lantbrukare att implementera alternativa odlingskonceptet som även skapar ett ekonomiskt positivt utfall för företaget.

Mer information om seminariet och kommitténs arbete lämnas av: Sture Gustavsson, 070-778 20 52, Helene Oscarsson, 070-319 76 43, eller Sara Österman, 070-109 33 05.

Tid & Plats
Tisdag 31 oktober 2023 kl 13–16.30 på Aulan, Campus Alnarp, eller Zoom

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KSLA:s kommitté för morgondagens odlingssystem har som övergripande mål att bidra till en vetenskapligt grundad och erfarenhetsbaserad beskrivning av de olika odlingssystem som nu framträder med inspiration från conservation agriculture och närliggande koncept. Kommittén ska på gårdsnivå studera de koncept som bidrar till minskad klimatpåverkan och till förbättrad biodiversitet, som binder in kol i marken samt som är ekonomiskt genomförbara och ger god tillväxt utifrån svenska förhållanden. Arbetet kommer att pågå under tre år.

Ordförande är lantmästare Sture Gustavsson, sekreterare och kommunikationsansvarig agronom Helene Oscarsson samt kanslistöd Sara Österman, Jordbruksavdelningens sekreterare.