KVIX: Det händer i kroppen när du tränar

Var femte svensk lider av kronisk smärta. Över en miljon svenskar äter antidepressiva läkemedel mot ångest och depression. Två miljoner svenskar lider av hjärt-kärlsjukdom och mer än hälften av befolkningen är överviktiga.

Det är få saker som kan klassas som mirakelkur, men motion är faktiskt en av dem. Det finns inte ett piller på marknaden som har alla de fördelar som en aktiv livsstil ger och som faktiskt kan råda bot på alla problemområden listade ovan.

När du rör på dig stärks ditt skelett och dina leder, vilket minskar risken för benbrott. Du får mer muskler, bättre balans och ökad koordination. Hjärnan får högre prestationsförmåga, vilket leder till bättre minne, ökad koncentrationsförmåga och förstärkt impulskontroll. När pulsen går upp får hjärtat arbeta, och eftersom hjärtat är en muskel som kan bli starkare minskar också risken för hjärt-kärlsjukdomar som hjärtinfarkt, stroke och högt blodtryck. Du får bättre blodsockerkontroll och risken för diabetes minskar avsevärt.

Signalsubstanserna dopamin och serotonin utgör en stor del av den antidepressiva medicin som idag skrivs ut till en miljon invånare. Dopamin och serotonin får oss att bli glada och motverkar depression. Båda dessa signalsubstanser ökar vid motion och hjälper till att motverka ångest. Det frigörs också smärtstillande proteiner i våra kroppar när vi rör på oss, proteiner som förutom att dämpa smärta också motverkar stress och depression.

Forskning visar att även risken att drabbas av cancer och demens sjunker för den som motionerar och faktiskt är det så, att rörelse minskar risken att dö i förtid – oavsett dödsorsak.