Svenska fjärdeklassares läsförmåga sjunker och skillnaderna mellan elever ökar.

Svenska elevers läsförmåga sjunker

Svenska fjärdeklassares läsförmåga sjunker och skillnaderna mellan elever med olika socioekonomiska förutsättningar ökar. Det visar resultatet av PIRLS 2021, som släpps idag.

– Det här är ett oerhört oroväckande resultat, vi som kunskapsnation måste vända kurvan. Läsförmåga är inget vi kan ta för givet, och forskning visar att läsningen i svenska klassrum har sjunkit drastiskt. Något som borde vara en självklarhet är att elever får läsa faktatexter i form av läromedel dagligen, men det är inte en självklarhet idag. Genom att säkra tillgången till läromedel kan vi säkra läsningen i klassrummen och öka likvärdigheten, och för att göra det måste rätten till läromedel skrivas in i skollagen, säger Per Kornhall, ordförande, Läromedelsförfattarna.

OM PIRLS

PIRLS står för Progress in International Reading Literacy Study och är en internationell studie som undersöker läsförmåga och attityder till läsning. Studien vänder sig till elever i årskurs 4 och genomförs vart femte år.

Läs mer här