Framstående historiker svarar allmänheten på frågor om skolan förr i tiden. I bild fr. vänster: Johanna Ringarp (Foto Clément Morin), Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson

Lärarstiftelsen: Upptäck Sveriges utbildningshistoria – fråga historikerna direkt

Lärarstiftelsen presenterar idag en ny satsning för att öka medvetenheten och kunskapen om Sveriges rika utbildningshistoria. Genom en ny och interaktiv del på Lärarstiftelsens webbplats, erbjuds allmänheten en unik möjlighet att direkt ställa frågor till framstående historiker från Uppsala och Stockholms universitet.

- Lärarstiftelsen är stolt över att kunna bidra till ett ökat intresse för Sveriges utbildningshistoria genom att skapa interaktion mellan forskare och samhället, där allmänheten erbjuds att dyka djupare i specifika historiska frågeställningar, säger Malin Tufvesson, generalsekreterare på Lärarstiftelsen.

På den nya utbildningshistoriska sektionen på webbplatsen kan besökare ta del av artiklar och berättelser som ger inblick i den svenska skolans historia och dess påverkan på dagens utbildningssystem. Historikerna Johanna Ringarp, Sara Backman Prytz och Esbjörn Larsson delar med sig av sin kunskap om betydelsefulla händelser och reformer som format dagens skola.

Interaktivt forum – Historielådan

Som en del av satsningen lanserar Lärarstiftelsen "Historielådan", ett nytt interaktivt forum där allmänheten kan ställa frågor direkt till forskarna. Frågor som "Vilket år fick kvinnor börja utbilda sig till lärare?", "Varför infördes skolplikt i Sverige och när?" eller "Hur många tog studenten 1950 jämfört med idag?" besvaras inom tre arbetsdagar av de jourhavande historikerna.

Lärarstiftelsen hoppas göra historien levande och relevant för dagens och framtidens lärande, och samtidigt främja ett större engagemang för hur gårdagens händelser format vår nutid.

Citat från historikerna:

- I det offentliga samtalet diskuteras ofta varför skolan ser ut som den gör idag. Genom Lärarstiftelsens “historielåda” kommer jag kunna bidra med ett historiskt perspektiv på aktuella utbildningsfrågor, säger Johanna Ringarp som är docent i historia och i pedagogik samt verksam vid Stockholms universitet och Uppsala universitet.

- Vår bild av hur skolan var förr kan ofta präglas av fördomar eller idyllisering – med den här bloggen hoppas jag att vi kan nyansera bilden och dela med oss både av aktuell forskning och spännande arkivfynd, säger Sara Backman Prytz, fil. dr, lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Uppsala universitet

- Eftersom skola är något som de allra flesta människor har en relation till samtidigt som många också har en egen bild av vad skola är eller borde vara, känns det viktigt att kunna bidra med kunskap om varför skolan ser ut som den gör och hur dagens skola växt fram, säger Esbjörn Larsson, dekan och professor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet.

Ställ dina frågor om skolan förr, redan idag

Besök den nya webbplatsen idag och ta del av historien som format vårt utbildningssystem. Ställ dina frågor och få svar från några av landets främsta experter inom utbildningshistoria här!