Lästips: Mer om ProMES

Hur får man ut maximalt av sin personalstyrka? Vad av allt vi gör på jobbet bör vi prioritera? Hur får vi fart på produktionen och hur undviker vi att bränna ut personalen på vägen? Frågorna kring produktivitet på arbetsplatsen är många. ProMES (Productivity Measurement and Enhancement System) är kort och gott en evidensbaserad metod för produktivitetsökning som fått starkt stöd i vetenskapliga studier. Här på bloggen har vi tidigare skrivit om ProMES i inläggen ProMES - Tillämpad psykologi när den är som bäst! och Mer om ProMES - Är det pinnjakten eller själva pinnarna som är problemet?

För den som vill implementera ProMES i sin organisation kan boken Productivity Measurement and Improvement – Organizational Case Studies erbjuda en och annan hjälpande hand. ProMES har de senaste decennierna implementerats i ett stort antal organisationer inom ett brett spektra av branscher. Genom att presentera några av dessa täcker boken in en stor del av detta spektrum. Därmed kommer möjligheten att ta del av och lära av tidigare ProMES-implementeringar samt de resultat dessa renderat. Boken har förvisso ett par år på nacken men fungerar som ett utmärkt komplement till den metastudie som publicerades 2008. Det vetenskapliga stödet för ProMES står sig starkt!

Källa:

Pritchard, R. D., ed. (1995) Productivity Measurement and Improvement. Organizational case studies Westport: Praeger

• promes
  • produktivitet