5 härliga handbooks!

Böcker vars titlar innehåller ordet ”Handbook” tillhör ofta den tyngre delen av den psykologiska litteraturen. Ofta kommer de i form av tegelstenar om tusen sidor fullspäckade av vetenskapliga referenser. En handbook är väl knappast något man betar av från pärm till pärm men den som gör sig besväret och har tiden att viga åt en rejäl läsning kan i regel räkna med att få ta del av den mest rigorösa sammanställning ett kunskapsområde kan erbjuda. Här följer fem av Ledarskapscentrums favoriter.

Bass & Stogdill’s Handbook of Leadership: Theory, Research and Managerial Implications av Bass (ed.)

När den kom, en heltäckande redogörelse för kunskapsområdet Ledarskap. Idag en klassiker och även om det hänt mycket sen den såg dagens ljus innehåller Handbook of Leadership ofantligt mycket kunskap. 37 kapitel avhandlar allt från forskningsområdets alla ledarskapsteorier till ledarskap i olika kulturer.

The Cambridge handbook of Expertise and Expert Performance  av Ericsson m fl (ed.)

r den som är intresserad av expertis och prestationsutveckling är The Cambridge Handbook of Expertise and Expert Performance ett måste. Som editor står bland annat Anders K. Ericsson, världsledande i området. Mycket framstående forskare samsas på dessa sidor och redogör bland annat för hur expertis och hur sådan utvecklas studeras och har studerats, expertis inom olika domäner och hur expertis relaterar till fenomen som kunskap och intelligens. Referenserna till vetenskapliga studier är många till antalet vilket gör boken till en optimal ingång för den som vill fördjupa sig i någon av ämnesområdets delar.

Oxford Handbook of Positive Psychologyy av Lopez och Snyder (ed.)

Oxford Handbook of Positive Psychology är kanske den mest omfattande kunskapssammanställningen i det relativt unga kunskapsområdet “positiv psykologi”. Här avhandlas först och främst ämnet i sin helhet för att därefter snäva in på positiv psykologi i specifika områden. Mental hälsa, emotion, kognition, relationer och biologi är exempel på områden som avhandlas i ljuset av den positiva pykologin.

Handbook of Self-Determination Research av Decy och Ryan (ed.)

Människans motivation är ett komplext fenomen. De senaste decennierna har antalet studier om motivation ökat lavinartat och med det har teorin om Self-Determination vuxit fram. Handbook of Self-Determination Research summerar en mycket stor del av forskningen i detta område och till skillnad från många andra ”handbooks” är Handbook of Self-Determination Research relativt enkel och lättläst! Skall man läsa EN bok om motivation och SDT så är det denna.

Handbook of Sport Psychology av Tenenbaum och Eklund (ed.)

Handbook of Sport Psychology är utan tvekan en kandidat till idrottspsykologins främsta kunskapskällor. Läser man vetenskapliga artiklar från området dyker handboken upp titt som tätt i referenslistorna. Tredje upplagan omfattar drygt 1000 sidor som avhandlar allt från motivation och hälsa, sociala perspektiv, expertis och prestationsutveckling, genus och metodologin i den idrottsvetenskapliga forskningsgrenen.

• litteratur