5 lästips i kortform!

När nu helgerna är över kan det kanske vara läge att fylla på kunskapsförrådet med lite ny litteratur. Här presenteras 5 av Ledarskapscentrums favoriter. Fler följer framöver!

How we know what isn’t so av Thomas Gilovich

Hur mycket tillit kan vi sätta till allt det där som vi tror oss veta, allt vi hör och allt vi läser i tidningar eller ser på TV? Thomas Gilovich beskriver hur vår kognition, vår motivation och vår sociala omgivning ofta lurar oss att tro på saker som helt eller delvis saknar vetenskapligt stöd. Han förklarar hur vi tenderar att misstolka information och överdriva slutsatser som går att dra från tillgängliga data. Han beskriver hur vi gärna tror på det vi vill skall vara sant och anpassar våra övertygelser och åsikter efter åsikterna i vårt sociala umgänge. Resultaten blir ofta felaktiga föreställningar om hur världen är beskaffad. Lösningen? Ja, ett första steg är att förstå sig på benägenheten att gång på gång gå i samma fällor.

Thinking, fast and slow av Daniel Kahneman

Trots att den knappt hunnit lämna tryckeriet är Kahnemans “Thinking, fast and slow” redan en klassiker! Den jämförs bland annat med storheter som Freuds Drömtydning och Darwins Origin of the species. Kahneman, som fick nobelpriset för att ha visat människans irrationalitet vid ekonomiska beslut, ger i boken en saklig genomgång av den forskning som till stor del kan tillskrivas honom själv och vapendragaren Amos Tversky. Kort och gott redogör Kahneman för människans begränsningar vad det gäller att fatta komplexa beslut. Trots att vi ofta ser oss som rationella varelser som analyserar och drar logiska slutsatser pekar tillgängliga data i motsatt riktning. Människan besitter för all del förmågan att bryta ner, analysera och göra grundliga analyser men detta analytiska kognitiva system får allt som oftast stryka på foten för vårt mer intuitiva kognitiva system – ett system som vilseleder oss och duperar oss till irrationellt. Vill man läsa ett stycke psykologisk litteratur så bör man läsa Thinking, fast and slow.

Handbook of Self-Determination Research av Edward Deci och Richard Ryan

Människans motivation är ett komplext fenomen. De senaste decennierna har antalet studier om motivation ökat lavinartat och med det har teorin om Self-Determination vuxit fram. I denna ses inte motivation som ett enkelt fenomen som varierar i grad. Istället fokuserar man på olika källor till motivation. Vi människor kan göra något av många olika anledningar – för att erhålla en belöning eller att undvika en bestraffning, för att vi anser något viktigt eller helt enkelt för att vi tycker att det är förbaskat stimulerande och roligt. Anledning till att vi gör något påverkar vilken typ av motivation vi upplever och motivationstyper har visat sig ha stora konsekvenser för hur vi mår, fungerar och presterar. Handbook of Self-Determination Research summerar en mycket stor del av forskningen i detta område och till skillnad från många andra ”handbooks” är Handbook of Self-Determination Research relativt enkel och lättläst! Skall man läsa EN bok om motivation och SDT så är det denna.

Predictably irrational av Dan Ariely

Enligt Dan Ariely är vi människor långt ifrån de rationella varelser vi tror oss vara. Vad kommer det sig exempelvis att dyra huvudrätter på menyn ger klirr i kassan även om ingen köper dem? Varför anstränger vi oss mindre om vi får betalt än om vi arbetar gratis? Vad kommer det sig att vi är mer benägna att stjäla pennor för 20 kronor än 10 kronor i kontanter och varför tenderar vi att vara mer missnöjda med vårt drinkval om vi besöker puben i ett större sällskap än i en mindre grupp? Dan Ariely har den helt fantastiska förmågan att göra intressant psykologi ännu intressantare. Något som inte minst framträder i Arielys fantastiska och underhållande studier. Starkt influerad av Kahnemans forskning tar Ariely irratonalitetsforskningen ut på gatan. I boken klingar Arielys humoristiska underton utan att för den delen försumma vetenskapligheten.

Nonsense on stilts av Massimo Pigliucci

I Nonsense on Stilts ger Massimo Pigliucci, professor i filosofi vid City University of New York, bluffmakandet en ordentlig känga. Genom att rama in det breda spektrum av aktiviteter som kan anses vetenskapliga i dess sanna bemärkelse, hjälper PIgliucci den vetgirige att skilja riktig vetenskaplighet från pseudovetenskapligt nonsens. Den verkliga skillnaden ligger inte mellan den hårda naturvetenskapen och dess mjukare beteendevetenskapliga granne. Det är vid den knivskarpa, ändock suddiga, linjen mellan vetenskap och icke-vetenskap som vi riskerar att kliva över till Narnia, Underlandet eller någon annan stans där fantasin tillåts göra anspråk på sanningen. Nonsense on stilts kan ses som ett stycke ”vetenskapsfilosofi made simple”.

• psykologi
  • vetenskap