Följ med till "Världens ände" på Algarve där allting börjar

"Världens ände", Cabo de Sao Vicente på sydvästligaste delen av Algarve är en magnifik plats att vara på. Här tränar Leventa och CommZone ledningsgrupper att arbeta och leda värderingsriktat. Det är en 4-dagars process som vi kallar Corporate Culture Challenge Experience, CCCE. Vi vill leverera mervärde till din organisation på en plats som är känd för sin magi och skönhet.

Den 22 september 2012 åkte Leventa och CommZone på tjänsteresa till Algarvekusten i Portugal. Vi hade två syften med vår tjänsteresa, dels att möta Swedish Trade Council i Portugal som marknadsför och säljer in CCCE till svenska företag i Portugal samt att introducera Annika Dopping för trakten, folket, Martinhal Resort och våra ovärderliga samarbetspartners på plats. Annika kommer med sin skarpa helikoptersyn och journalistiska intervjuvana bidra med att arbeta som konferencier och moderator när vi tar större grupper till vårt paradis i närheten av "Världens ände".

Platsen är magiskt vacker och anses vara helig. Dess intressanta historia och naturupplevelse skapar en stämning som lämnar ingen oberörd. Romarna skapade mystiken kring Cabo de Sao Vicente då utsikten från platsen gör solnedgången både större och mer dramatisk när solen försvinner ner i Atlanten. Klippan Cabo de Sao Vicente är flera km lång och reser sig vertikalt och majestätisk upp från havet med en höjd på ca 80 m över Atlantlinjen. Själva namnet hör ihop med en legend om martyren och helgonet St Vincent som spolades iland här på 400-talet. Många viktiga sjöslag har ägt rum här genom tiderna inklusive det viktigaste slaget om Cabo de Sao Vicente. Spanska flottan besegrades av Britterna år 1797 just på denna plats. Fyren har en räckvid på 60 km och är en av de starkast lysande i Europa. Det är ett mycket viktigt landmärke för både flyg- och sjöfart. Platsen är också känd för sitt unika fågelliv och fantastiska surfmöjligheter som lockar många fågelskådare och surfare från hela världen.

Vi har tidigare berättat och beskrivit för Annika om den plats vi valde att förlägga Corporate Culture Challenge Experience, CCCE på. Vi har pratat om naturen, mentaliteten och den gedigna servicekänslan som Martinhal Resort erbjuder. Vi har beskrivit den passion våra samarbetspartners drivs av, den värme och generositet de utstrålar och med vilken professionalitet de levererar. Lik förbaskat blev Annika fullständigt överrumplad av de intryck vi lassade på henne den dag vi körde runt och visade upp våra favoritstränder och platser för kontemplation och avkoppling. Vi klandrar henne inte. Vissa saker går helt enkelt inte att beskriva i ord.

Samma sak är det med människor. Det är nästan omöjligt att måla upp de personligheter vi omger oss med här nere i Europas mest sydvästliga punkt. Vi har till exempel vår surfinginstruktör Ricardo som känner en sann kärlek till surfing och lär andra människor att upptäcka sin potential på brädan. Vi har vår coola irländska kock Jonnie som med en busig glimt i ögat och explosiv energi levererar matglada events som är sanslösa - på hans egna restaurang Bistro Des Z'Artes. Vi har vårt värdpar Michelle och John som är från Australien och bor i Portugal. De är en "korsning mellan Oscar Wilde och Crocodile Dundee" i karaktärsbeskrivning - makalöst sociala med humor och glimten i ögat som få. Vi har vår svenska koordinator Katarina som har bott här många år och kan platsen och människorna och med metodisk och varmhjärtad servicekänsla tar hand om detaljer som kräver tillsyn på plats. Sen så har vi våra vänner och kollegor på Martinhal Beach Resort som gör allt för att bidra till vår framgång med att träna ledningsgrupper och att skapa upplevelsebaserade och effektutvecklande konferenser. Med tanke på att vi är ett mindre företag och att Martinhal är ett lyxresort som kostade hundratals miljoner att bygga är det svindlande häftigt att de ställer upp på våra villkor så villkorslöst. Samtidigt så är det just Martinhals värderingar som prestigelöshet och lyssnande samt en kundfokus med 5-stjärnig status som har gjort att vi kan samarbeta så bra. De kallar sitt koncept för "barefoot luxery". En klockren beskrivning.

För oss är det oerhört viktigt att samarbeta med personer som lever efter sunda värderingar och utstrålar en passion i allt de företar sig. Samma passion och vilja att skapa förutsättningar för ett bättre arbetsklimat vill vi se hos alla våra underleverantörer. För att vi med trovärdighet och kvalitet ska kunna träna ledningsgrupper och organisationer att prestera mer genom att må ännu bättre behöver vi handfast visa hur vi lever, tänker och andas mervärde. Vi på Leventa och CommZone lägger ansvaret på oss själva att bidra till ett sundare arbetsklimat genom att arbeta värderingsriktat.

Vi välkomnar dig att följa med oss till "Världens ände" – där allting börjar.....

Kinga & Andreas