Relationsresa, teorin del 7

Alla människor har undermedvetna, dolda, åtaganden som göms bakom en mur av försvar. De här dolda åtagandena saboterar de medvetna åtaganden vi gör. Det finns en snabb och effektiv metod att avslöja vad vi egentligen har åtagit oss: titta, utan att censurera, på de resultat du producerar. Om vi har åtagit oss att tillbringa mer kvalitetstid tillsammans kommer en snabb titt på resultatet att avgöra om vi verkligen har gjort ett genuint åtagande. Om vi verkligen inte tillbringar mer kvalitetstid tillsammans behöver vi erkänna för oss själva att vi faktiskt inte gjort ett hundraprocentigt åtagande.

Ett annat problem med åtaganden, är att människor åtar sig fel saker. Det är inte ovanligt med åtaganden som omöjligt kan uppfyllas. Människor gör åtaganden om resultat som ligger bortom deras kontroll. Dessa bör ersättas med åtaganden om processer som ligger inom deras kontroll. Här kommer den bön som i dagligt tal kallas för sinnesrobönen till hjälp. Inom Anonyma Alkoholister (AA) används ofta en förkortad variant på bönen som prästen och teologen Reinhold Niebuhr (1892-1971) skrev 1926, den lyder:

”Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.”

När vi gör ett åtagande är det viktigt att vi först testar om det står inom vår kontroll att att verkligen uppfylla vårt löfte. Ett traditionellt äktenskapslöfte innehåller att vi ska älska den andra personen tills döden skiljer oss åt. Det här är ingenting vi kan lova eftersom ingen av oss har kontroll över om vi kommer att vakna upp och älska en person i morgon bitti. Känslor är av sin natur utom vår kontroll, vad som är inom vår kontroll är processen i hur vi hanterar våra känslor. När någonting inte fungerar i relationen, hävda då att ni har ett åtagande gentemot det som inte går bra. Till exempel, om ni bråkar mycket i relationen, då har ni ett åtagande gentemot gräl, om du blir lämnad har du ett åtagande gentemot att bli övergiven. Det är viktigt att bekräfta sådant som verkligen inträffar, för det är först när vi tar fullt ansvar för det inträffade som vi kan göra något åt det. Att inte låtsas som om de konsekvenser som uppstått inte existerar skapar bara frustration. Om du däremot erkänner för dig själv att du har ett åtagande som ger de konsekvenser som du faktiskt har, så frigör det mycket kraft som upptagits av ditt undermedvetna åtagande.

Registrera resultatet och namnge åtagandet, uttala det högt flera gånger tills du känner att det har landat i dig och du har slutat kämpa emot det. Ett exempel: ”Hm, jag måste ha åtagit mig att känna så här, jag måste ha gjort ett åtagande för att få de här konsekvenserna”. I den andra delen av det här arbetet med dig själv skapar du ett nytt, medvetet åtagande som har baserats på vad du verkligen vill. När du frigjort dig från det åtagande som lett dig in på en väg som du inte vill vara på, kan du skapa en ny väg som du följer. Om du tar återfall till ditt gamla åtagande styr du om till din nya väg så snart du upptäcker att du gjort avsteg. Använd meningen: Jag åtar mig…  Det gamla åtagandet kan till exempel uttalas som ”Jag har åtagit mig att bli kritiserad.” ersätt det med ett nytt åtagande av typen ”Jag åtar mig att vara nyfikenhet när jag får feedback”. Ett annat vanligt åtagande är: ”Jag har åtagit mig att inte bli lyssnad på”, byt ut det mot ”Jag åtar mig att väcka intresse när jag talar”. Ett tredje förslag är att byta ut ”Jag har åtagit mig att leva i konflikt” mot ”Jag åtar mig att uppskatta mig själv och min partner fullt ut”. Med lite ihärdighet fungerar den här tekniken alldeles utomordentligt.

Gaya Pienitzka har skrivit ett antal böcker om inre ledarskap, kvinnligt- manligt och om healing. Hon är terapeut, författare, föreläsare och en av Lifecaps huvudlärare. Hennes böcker finner du bland annat hos nätbokhandlarna www.adlibris.com och www.bokus.com . Information om Lifecaps terapeut och coachutbildningar finner du på www.lifecap.se

Lifecap AB