Relationsresa, teorin del 4

Medvetet lyssnande kommer från intentionen att tona in sig på talarens erfarenhet, och att verkligen höra allt talaren vill dela med sig av.  Vid medvetet lyssnande undviker lyssnaren att uttala sin egen erfarenhet om inte den som talar ber om det. I konfliktens hetta upplever de flesta av oss att det vi har att säga ignoreras. Det är i dessa stunder som några sekunder av medvetet lyssnande kan återskapa harmoni.

För att uppnå en genuin relation behöver vi göra en rad åtaganden. Ett är att fatta beslut om att bli emotionellt transparenta. Det innebär att vi behöver bestämma oss för att känna våra känslor, visa våra känslor, dela med oss av dem och att ta emot våra närstående när de vill dela med sig av sina känslor. Bestäm dig för att se och att säga det som är sant parallellt med att höra den andra personens sanning.

Om du vill programmera om dig själv för att skapa blomstrande relationer kan följande affirmation fungera: ”Jag tillåter mig att visa alla mina känslor så att de syns, hörs och uppskattas och jag åtar mig att se, höra och uppskatta min partners alla känslor.” Det låter kanske konstigt att använda ordet se när det handlar om känslor, anledningen är att känslor uttrycks i stor omfattning via vårt kroppsspråk. Kroppen visar känslan, innan vi har hunnit sätta ord på den. Så för att få reda på vad som verkligen händer, behöver du först lyssna med hjälp av dina ögon.  Ett höjt ögonbryn eller en spänd käklinje ger tydliga signaler, vanligtvis långt innan det medvetna sinnet klarar av att organisera ett vettigt uttalande om känslan. Tricket är att båda parter i relationen använder sig av den här kunskapen för att bli ännu mer allierade med varandra.

Det kan också verka konstigt att använda ordet uppskatta i de åtaganden som vi ber klienter göra. De flesta av oss uppskattar varken våra egna, eller andras, känslor speciellt mycket när vi har kört fast. Här använder vi ordet uppskatta för att poängtera att vi behöver vara känsliga och medvetna om våra egna och vår partners ärlighet. En människa som uppskattar konst odlat förmågan att vara känslig om medveten om yttringarna/flödena i konsten. I den andan behöver vi vara känsliga och medvetna om både våra egna och andra människors känsloflöden. I känslomässig kommunikation är enkelt bra.  Det enklaste och klaraste sättet att tala om känslor är att använda sig av ”ett-andetags-meningar”. Ett andetag är långt nog för att uttrycka en ren känsla. Exempel: Jag är rädd just nu. Jag känner mig fortfarande arg och ledsen. Jag är rädd för att tala i eftermiddag. Det gäller att bli bekväm i att leverera ”ett-andetags-meningar” som gäller huvudkänslorna ilska, rädsla och sorg i din nära relation.

Närhelst du upplever en konflikt med dig själv eller din partner, börja med att iaktta om du märker några kroppsliga förändringar i skuldrorna, brösttrakten eller runt naveln. Ta ett djupt andetag och beskriv de förändringar du upplever i en mening. Efter en tid kommer du att bli känslig nog att identifiera vilken kroppssensation som hör ihop med vilken känsla. Du kanske upptäcker att spänningen i skuldrorna hänger ihop med ilska, smärtan i magen betyder rädsla och förändringar i bröstkorgen innebär att du är ledsen. Initialt kan du börja med att bara berätta om kroppsförändringen. Det går inte att ifrågasätta sådana uttalanden. Men om du istället skulle uttrycka det som att: Du gör min mage orolig eller Du skrämmer mig, så går den typen av uttalanden att argumentera mot. Det bästa sättet att undvika konflikter är att hålla sig till uttalanden som inte går att ifrågasätta.

Lifecap utbildar relationsterapeuter, vi har ett par platser kvar till utbildningen som startar i mars 2012. Intagningen till höstens utbildning har redan påbörjats. Lifecaps terapeututbildningar är kvalitetssäkrade via ISO 9001:2008. Se vidare www.lifecap.se

Se även boken ”Nu har det skrivits en bok om kvinnligt, manligt, mänskligt” av Gaya Pienitzka, en av lärarna på Lifecap, i samarbete med kommendörkapten Lennart Lindén.