Li:s konjunkturenkät: Lågpris starkaste mattrenden

Sveriges livsmedelsproducenter förväntar sig en fortsatt blygsam försäljningsökning under återstoden av 2011, visar Livsmedelsföretagens, Li:s, nya konjunkturenkät. Ett annat tecken på det kärvare ekonomiska klimatet är det ökade suget efter lågprismat.

- Jakten på låga priser har enligt våra företag seglat upp som den klart starkaste konsumenttrenden. Tillsammans med de svaga förväntningarna på försäljningen tyder det på att konjunkturen vikit nedåt, säger Li:s VD Agneta Dreber

Inför årets andra kvartal hade livsmedelsföretagen förhoppningen om en stabil försäljningstillväxt (volym). Facit för perioden blev en volymökning som snarast bör beskrivas som blygsam. Indexet i konjunkturenkäten ligger på 54, där 50 motsvarar en oförändrad utveckling i årstakt.

Det utfallet, kombinerat med svagare konjunkturutsikter generellt, har gjort att Li:s medlemsföretag skruvat ner produktionsförväntningarna för det kommande halvåret. Det sammanvägda indexet hamnar på 54, d.v.s. på samma nivå som utfallet andra kvartalet.

Enligt konjunkturenkäten är det är också många företag som planerar att dra ner på investeringar och personal, framförallt som en följd av ihållande höga råvarupriser.

- Företagens prognos över sysselsättning och investeringar är ovanligt svag och tyder på ett behov av kostnadsneddragningar över hela linjen, säger Li:s chefsekonom Carl Eckerdal

Företagens export fortsätter att utvecklas bättre än den inhemska försäljningen. Under första halvåret ökade den svenska livsmedelsexporten med 4,5 procent, och företagen förväntar sig en fortsatt god volymtillväxt under andra halvåret.

- Livsmedelsexporten ser ut att bli ljuset i höstmörkret, säger Carl Eckerdal.

Över tid är efterfrågan på livsmedel, totalt sett, förhållandevis stabil. Förändrade preferenser mellan olika typer av livsmedel kan däremot förstärkas av olika konjunkturfaser.

För närvarande tycks det vara en konsumtionsförflyttning från dyrare produkter mot ”lågpris” som dominerar. Av Li:s medlemsföretag pekar 41 procent ut lågprisprodukter som den starkaste konsumtionstrenden som påverkar produktionen just nu. Det är en tydlig förändring på kort tid. För så sent som för ett halvår sedan var motsvarande andel 9 procent.

Mer information: Carl Eckerdal, tel: 0704-97 11 98, carl.eckerdal@li.se

Hela rapporten finns bifogad nedan.

Livsmedelsföretagen (Li) är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Li verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.