Anna Linnér, HR Director Exertis Nordics och Jonas Silander, Commercial Director Exertis Nordics

Mitt Livs nya samarbetspartner Exertis: ”Viktigt att ta stafettpinnen i frågorna och vara en god förebild”

Exertis Nordics, en av Nordens största och snabbast växande distributörer inom IT, Pro AV, Säkerhet & Övervakning och Entertainment (spel, böcker och leksaker), blir ny samarbetspartner till det sociala företaget Mitt Liv. Samarbetet är en del av Exertis påbörjade arbete med mångfald och inkludering, som ska ge företaget och medarbetarna inspiration och rätt förutsättningar för att skapa en mer inkluderande arbetsplats som attraherar talanger från hela arbetskraften.

I och med avtalet blir Exertis en del av Mitt Livs nätverk av samarbetspartners, som idag består av ett 40-tal organisationer från näringsliv och offentlig sektor. De kommer att ta del av strategisk rådgivning, kunskapshöjande nätverksträffar och utbildningar, samt mentorskap i mentorprogrammet Mitt Livs Chans.

Målet med samarbetet är att skapa en arbetsplats där alla får rätt förutsättningar att bidra med sina styrkor och där de känner att de kan vara sig själva och värdesätts som individ. Exertis vill vara med på den resa som de tror att hela samhället behöver göra:

”I vårt arbete framåt vill vi attrahera talanger från hela arbetskraften som vill vara med på vår resa och utveckla Exertis. Mångfald och inkludering är i längden en avgörande fråga för att skapa ytterligare värde för våra kunder och nå ut till nya marknader”, säger Jonas Silander Commercial Director Exertis Nordics.

Exertis Nordics har idag fler än 270 anställda med huvudkontor och lager i Göteborg, samt lokalkontor i Stockholm, Umeå, Helsingborg, Sandefjord i Norge, Köpenhamn i Danmark och Helsingfors i Finland. En del av satsningen innebär att Exertis kommer att erbjuda sina medarbetare möjligheten att delta som mentorer i mentorprogrammet ”Mitt Livs Chans”, där man som mentor stöttar en person med utländsk bakgrund och eftergymnasial utbildning, att navigera den svenska arbetsmarknaden. Mentorskapet är en konkret insats för en öppnare arbetsmarknad, men samtidigt en investering i medarbetarnas professionella och personliga utveckling.

”Mentorprogrammet som Mitt Liv erbjuder kan ge oss en direkt möjlighet att påverka och göra skillnad, samtidigt som vi breddar våra egna perspektiv för vilka talanger vi kan missa om vi inte öppnar upp och skapar rätt förutsättningar för mångfald och inkludering hos oss”, säger Anna Linnér HR Director Exertis Nordics.

Mitt Liv AB (svb) är ett socialt företag som sedan 2008 har arbetat för ett inkluderande samhälle och en arbetsmarknad som värdesätter mångfald. För att uppnå vår vision samarbetar vi med arbetsgivare genom att ge dem strategier och konkreta verktyg för att framgångsrikt arbeta med mångfald och inkludering. Inom konsultverksamheten utbildar vi drygt 6000 personer per år och har cirka 45 samarbetspartners i vårt nätverk. Vi driver också Sverige största mentorprogram, Mitt Livs Chans, där vi genom mentorskap och utökade kontaktnät förbättrar förutsättningarna till ett kvalificerat jobb för akademiker med utländsk bakgrund. Vi stöttar årligen cirka 1000 adepter som saknar jobb i motsvarande sin kompetens i Sverige.

Mitt Liv är ett aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning (svb), vilket innebär att all eventuell vinst återinvesteras i verksamheten. Mitt Liv är religiöst och partipolitiskt oberoende. För mer information, besök oss på www.mittliv.com