Sociala företaget Mitt Liv vill öppna dörrar i Malmö

Sociala företaget Mitt Liv vill öppna dörrar i Malmö

Idag startar det sociala företaget Mitt Liv i Malmö. Detta görs i samarbete med fem nuvarande samarbetspartners på plats: NCC, Stena Fastigheter, Vinge Advokatbyrå, Scandic och Danske Bank. Mitt Liv i Malmö kommer att drivas av Fatime Nedzipovska, tidigare känd från organisationen Brightful.

— Jag är otroligt glad över att vi kan starta upp Mitt Liv i Malmö. Vi finns redan i flera orter i Sverige där vårt koncept fungerat väl. Jag hoppas därför att vi kan jobba med att öppna dörrar även i Malmö för de som vill in på arbetsmarknaden. Ju fler vi kan inkludera i vårt samhälle desto mer kan vi skapa ett samhälle där alla kan vara med och bidra, växa och utvecklas, oavsett bakgrund, säger Sofia Appelgren, grundare Mitt Liv AB (svb).

Fatime Nedzipovska, känd som grundare av organisationen Brightful kommer att arbeta som verksamhetsansvarig för Mitt Liv i Malmö och starta upp mentorprogrammet Mitt Liv Chans.

— Vi välkomnar varmt Fatime till teamet. Med sin entreprenöriella drivkraft och erfarenhet kommer Fatime att komplettera vårt team väl i övriga städer och bidra till att sprida Mitt Livs engagemang för frågorna i Malmö, säger Sofia Appelgren, grundare Mitt Liv AB (svb).

— Min största drivkraft för att etablera Mitt Liv i Malmö är hur vi kan bli bättre på integration, hur vi kan arbeta konkret med att göra en skillnad där människors erfarenheter och kompetenser värdesätts på den svenska arbetsmarknaden, säger Fatime Nedzipovska, verksamhetsansvarig på Mitt Liv i Malmö.

— Jag tror att det kommer att betyda mycket för vår region att Mitt Liv startar här. Först och främst är det ett tydligt budskap till våra potentiella adepter i mentorprogrammet att äntligen kommer det att finnas en väg som möter deras behov av att få kontakt med regionens arbetsmarknad. Dessutom kommer Mitt Livs närvaro i regionen ge näringslivet en lokal resurs med stöd i allt arbete med mångfaldsfrågor, fortsätter Fatime Nedzipovska, verksamhetsansvarig på Mitt Liv i Malmö.

I ett första skede ansluter sig fem av Mitt Livs nuvarande samarbetsparters: NCC, Stena Fastigheter, Vinge, Scandic och Danske bank. En handfull anställda kommer genom utbildning ha möjlighet att öka sin kunskap om mångfald och också vidga sina perspektiv. Genom mentorprogrammet kommer de anställda också bistå till en annan individs personliga utveckling in på arbetsmarknaden.

Fakta om Mitt Liv AB (svb)

Mitt Liv AB (svb) är ett socialt företag som arbetar för är ett inkluderande samhälle och en arbetsmarknad som värdesätter mångfald. Genom mentorskap, utbildning och vidgade kontaktnät vill vi öppna dörrar för personer med utländsk bakgrund in på den svenska arbetsmarknaden. Mitt Liv arbetar också med företag och organisationer som aktivt vill arbeta med mångfaldsfrågor.

Mitt Liv AB (svb) grundades 2008 och finns idag i Stockholm, Göteborg, Norrköping och Linköping. 2015 blev Mitt Liv utsedda av Företagarna till Göteborgs bästa företag och har vunnit flera utmärkelser genom åren.

Läs mer på www.mittliv.com

Sylvia Rezania, 0735-39 58 98