Upptäck vår blå planet! Foto: Martin Stenmark

Ny visuell utställning om vatten på Naturhistoriska riksmuseet

Den 4 juni öppnar en ny utställning på Naturhistoriska riksmuseet – Värld av vatten. Visste du att det finns mer vatten i jordens inre än i världshaven? Har du koll på vad som lever djupt ner i haven? Känner du till att det kan ta flera miljoner år för glas att brytas ned? Det här är bara några av alla de frågor som utställningen ger svar på.

Snart öppnar Naturhistoriska riksmuseets portar igen. Museet passar då på att bjuda in till en helt ny permanent utställning – Värld av vatten.

– Vi har verkligen saknat våra besökare under den period museet tvingats hålla stängt. Nu ser vi fram emot att visa en helt ny utställning. Det är en vacker gestaltning, fascinerande föremål och den inbjuder både stora och små till utforskande, säger avdelningschef Gundela Pettersson.

Utställningen är en interaktiv och visuell upplevelse där besökaren får djupdyka i vattnets värld och lära sig om dess betydelse för vår planet. Den ger en sammanhållen berättelse om vatten, upplevd genom fyra olika teman; vattenplaneten, organismers anpassning till vatten, svenska vatten samt människans påverkan på vattenmiljöer.

Besökaren kommer att kunna ta del av innehållet både genom interaktiva stationer och föremål från museets samlingar presenterade i en stark visuell och rumslig upplevelse.

Delaktighet genom interaktiva stationer

Besökaren kan uppleva olika delar av utställningen genom de 12 interaktiva stationerna. Vem bor var i havet? Hur lång tid tar det för plast att brytas ned? Hur mycket vatten innehåller olika organismer?

Unika föremål från museets samlingar

I utställningen Värld av vatten kan besökaren uppleva många havsorganismer i sprit från museets samlingar. Några av dessa har aldrig visats tidigare för besökare. Från den lilla pärlbåten till den spektakulära jättebläckfisken som bara går att se på ett fåtal platser i världen.

– Vår tanke är att utställningen ska fungera som en kunskapsplattform till vatten, det är en ovärderlig resurs som allt liv är beroende av. Det är en visuell utställning som väcker tankar om vattnets betydelse för vår planet. Både barn och vuxna kan komma hit många gånger och uppleva olika dimensioner i utställningen, berättar Claes Enger, projektledare för utställningen.

En rumslig och visuell upplevelse

Värld av vatten är en 560 kvadratmeter stor utställning formgiven av företaget Expology. Stor vikt har lagts vid projektioner och ljussättning för att skapa en levande upplevelse och känsla av vatten. Nyproducerade filmer med forskarröster berättar om vattnets möjligheter och utmaningar.

Aktuella frågor i utställningen

Utställningen levandegör aktuella miljöproblem som påverkar havets hälsotillstånd. Museets egen miljögiftsforskning finns också representerad i utställningen. T.ex. visas hur sälar påverkas av miljögifter.

Fem saker du inte får missa i Värld av vatten:

1. Ett exemplar av en äkta jättebläckfisk bevarad i sprit. Den lever på stora djup och syns sällan vid ytan.
  2. Den interaktiva globen som bland annat visar hur haven används som transportled.
  3. Den häftiga filmen ”planktonbaletten”.
  4. Fotografen Mandy Barkers tankeväckande fotokonst om plastens miljöpåverkan på haven.
  5. Se vad som döljer sig i havsdjupen.

Kontakt:

Claes Enger, projektledare för utställningen ”Värld av vatten”
Email: claes.enger@nrm.se