Jean Luc Thunevin från Château Valandraud gästar Operakällaren den 3 februari 2012

Ett mycket professionellt, intresseväckande och underhållande vinarbete var några av de superlativer White Guide valde att beskriva Operakällarens Matsal med när de tidigare i år utsågs till ”Årets Vinupplevelse”. Nu fortsätter utvecklingen av Operakällarens framgångsrika vinarbete med ett unikt gästspel den 3 februari med Jean Luc Thunevin.

Det kommer bli en oförglömlig kväll när självaste Jean Luc Thunevin från Château Valandraud, en av världens allra bästa vinproducenter, gästar Operakällarens matsal. Jean Luc Thunevin kommer berätta historien om sina mytomspunna Bordeuaxviner samtidigt som han ledsagar kvällens gäster genom provsmakningen av de speciellt utvalda vinerna från olika årgångar som avnjuts till en specialkomponerad femrättersmiddag signerad Operakällarens kökschef Stefano Catenacci.

-          Vi vill förmedla vår kunskap om vinets värld till våra gäster och arbetar hela tiden för att ligga i framkant. Inspirerande gästspel är en del i utvecklingen, berättar Jean Paul Bénèzeth Vice VD och Källarmästare på Operakällaren. En annan del är genom våra kunniga sommelierer. Bland annat är vår Chefssommelier Fredrik Horn för tredje gången Sveriges representant i Nordiska Mästerskapen i sommellerie den 9-10 oktober 2011.

Pris 3350 kr per person. Platserna till kvällen är begränsade och bokas via Per Eriksson, Restaurangchef i Operakällarens Matsal, på 08 676 58 01 eller matsal@operakallaren.se.

Gästspelet arrangeras i samarbete med en av Sveriges ledande importörer Vinovativa.

Om Valandraud
Valandraud räknas som ett av världens allra bästa viner och trots en kort historia, i alla fall med Bordeaux-mått mätt, har egendomen ett närmast mytomspunnet rykte. Det var när Jean Luc provade likaledes mytiska Le Pin som han fick idén till Valandraud. Produktionsmetoderna på Valandraud är närmast maniska och innehåller en mängd mikro-cuvéer, burgundisk vinmakning och jästfällningsbattonage. Hans fru, Murielle, tar hand om varje enskild vinplanta som vore det hennes enda barn och skördeuttagen maximeras till 6 klasar per planta. Sammantaget ger detta naturligtvis viner som har enorm koncentration och tyngd men Valandraud levererar också en imponerande finess och balans.

Om Operakällaren & Nobiskoncernen
Operakällaren serverar internationell haute cuisine, signerad kökschef Stefano Catenacci. Operakällaren är Kunglig Hovleverantör och är medlem i "Les Grandes Tables du Monde/Traditions & Qualité" - en sammanslutning av världens förnämsta restauranger. Operakällaren utnämndes 2010 till ”Sveriges Bästa Restaurang – Totalupplevelse” och 2011 till ”Årets Vinupplevelse” i prestigeguiden White Guide. Nobis AB är en av Skandinaviens ledande koncerner inom hotell-, mötes- och restaurangnäringen och driver förutom Operakällaren och nattklubben Café Opera kända varumärken såsom klassiska Stallmästaregården, designhotellen Nobis Hotel, Hotel J Nacka Strand och Hotel Skeppsholmen, Nacka Strandsmässan och flera andra spännande mötesplatser.

Bilder & mer information om Operakällaren
För mer information, kontakta Per Eriksson, Restaurangchef i Operakällarens Matsal, på 073 434 63 66 eller per@operakallaren.se eller Therese Forslund, Marknadsassistent Operakällaren, på 08-676 58 12 eller therese@operakallaren.se. Högupplösta bilder på Operakällaren finns i webarkivet: http://www.operakallaren.se/files.asp?catID=815