Isabelle Sjövall och Stefano Catenacci

​Starkare prestation under mötet - Operakällaren satsar på Brain Food

Hjärnan är vårt viktigaste organ. Hjärnan styr våra tankar, frammanar känslor, kontrollerar kroppsfunktioner och är därmed avgörande för hur vi mår och presterar. För att vi ska vara fokuserade och produktiva behöver vi en varierad och balanserad kost med rätt näringsämnen. Operakällarens Stefano Catenacci presenterar därför tillsammans med neurodesignern Isabelle Sjövall, Brain Food. En konferens- och mötesmeny som boostar hjärnans funktioner och främjar hälsa och välmående.

-Trots att hjärnan bara utgör cirka 2% av vår totala kroppsvikt förbrukar den omkring 20-25% av kroppens totala energi. Då förstår man vilken viktig och central roll hjärnan har för vårt generella välmående. Jag ser en tydlig trend där arbetsgivare önskar erbjuda medarbetare mer hälsosamma alternativ för att öka välmående. Därför presenterar jag tillsammans med Operakällaren Brain Food, säger Isabelle Sjövall.

Brain Foodmenyn på Operakällaren är komponerad med noggrant utvalda ingredienser och råvaror som innebär att gäster äter vällagad och näringsrik mat utan att kockarna tummat på smakerna. Till grund för menyn ligger växtbaserade ingredienser som skapar goda förutsättningar ur ett hälsoperspektiv och tar hänsyn till miljön. Många ingredienser till Brain Foodmenyn är rika på näringsämnen som bidrar till ökad prestation och välmående. Ambitionen är att mötesgästerna ska orka längre och mer. Förhoppningen är att energin ska finnas hos alla deltager ända in i mål.

- När jag skapade menyn har jag tillsammans med Isabelle Sjövall inspirerats av den italienska livsstilen, vilket för oss innebär att vi inte utesluter livsmedel. Vi försöker istället hitta en variation och ett klokt helhetstänk kring menyn. Vi vill inte komma med pekpinnar utan ser snarare på Brain Foodmenyn som en extra boost i konferensupplevelsen, Stefano Catenacci

Brain Foodmenyn

Menyn innehåller bland annat en chiapudding med banan och rostad kokos, där både chiafrön och banan naturligt innehåller tryptofan. Tryptofan är en viktig aminosyra som hjärnan behöver för att producera serotonin och melatonin, ämnen som spelar en central roll för humör och vår sömn. Det hjälper oss även att fokusera och kan även öka förmågan att hantera stress. Chiafrön innehåller även Omega 3 och Omega 6 som är en viktig energikälla för hjärnan.

Till lunch erbjuder Operakällaren olika alternativ så som lax, majskyckling eller saltbakad rotselleri. Lunchen inleds med säsongens soppa, exempelvis pumpasoppa med ingefära. Pumpa och ingefära innehåller som många känner till antioxidanter som med sina antiinflammatoriska egenskaper stärker kroppens immunförsvar och skyddar hjärnans funktioner.

Till eftermiddagsfika serveras exempelvis en nötbar bestående av både valnöt och jordnöt, laddade med hälsosam energi för att orka hela konferensen.

För mer information, vänligen kontakta:

Klara Lund, Nobis Hospitality Group Tel: 070-688 25 65, e-post: klara@nobis.se

Om Operakällaren

Operakällaren består av tre restauranger, vinkällare och festvåning. Operakällaren drivs av Nobis Hospitality Group. Den familjedrivna koncernen är en av Skandinaviens ledande inom hotell-, mötes- och restaurangnäringen med andra kända varumärken såsom Operakällaren, Nobis Hotel, Hotel J, Hotel Skeppsholmen och Stallmästaregården. För mer info besök: www.operakallaren.se

Om Isabelle Sjövall

Isabelle Sjövall är neurodesigner, expert på hälsofrämjande forskningsbaserad design och en av författarna till boken Neurodesign. För mer info besök: www.stargo.se