Sillplanka med färskpotatis och gräddfilsröra med Västerbottensost®. Foto Fabian Björnstjerna

Midsommarminnen med Västerbottensost®

Sommarens höjdpunkt, självaste midsommarafton närmar sig. Med sina varma dagar och ljusa nätter är det nog en av våra mest folkkära mathögtider. Sill och färskpotatis, gräslök och jordgubbar. Så många goda smaker samlade på ett och samma bord. Här bjuder Västerbottensost på några favoriter till midsommarbordet.

Vad sägs om matjessill och färskpotatis med krämig gräddfilsröra  och Västerbottensost.

Eller varför inte snittar på rågbröd med  laxröra, Västerbottensost och kapris.

En värdig avslutning på kvällen kan vara denna, med smak av söta färska jordgubbar tillsammans med en färskostkräm med  Västerbottensost, vanilj och pistagenötter. Så oväntat och så gott. Prova du också.

Trevlig midsommar önskar Västerbottensost!

För mer information, kontakta:
Maria Forsner, Brand Manager Västerbottensost
maria.forsner@norrmejerier.se, 070-10 88 317

En speciell bit svensk mathistoria
Västerbottensost har en mycket lång och mytomspunnen historia med anor sedan 1872 då mejerskan Ulrika Eleonora Lindström skapade receptet. Sedan den dagen har Ostmästare efter Ostmästare fört hantverket vidare. På samma sätt har generationer av ostälskare fört vidare traditionen att njuta av Västerbottensost. Än idag tillverkas Västerbottensost enligt samma hemliga recept på det lilla mejeriet i Burträsk. Och än idag är Västerbottensost med sin unika smak, en liten men speciell bit av svensk mathistoria.