Grillat fruktspett med hemlagad kolasås av Västerbottenost®. Foto Paul Allan

Ostmästarens sommarmeny á la Västerbottensost® - Del 3/3

Efter en riktigt smakrik middag en sen sommarkväll så stundar dessert. Något sött och syndigt som bara smälter i munnen. Ostmästare Thomas Rudin har jobbat med smaksensorik i större delen av sitt liv, så just smak ligger honom varmt om hjärtat. Här delar han med sig av sina sommarfavoriter, som alla har en liten twist, nämligen att de innehåller sältan från Västerbottensost®.

- Min familj och jag älskar att grilla och den är igång i stort sett hela sommaren. Och när grillen ändå är igång brukar vi lägga på fruktspett som får bli lite ljumma. Till fruktspetten blir det vaniljglass och en underbart god och hemlagad kolasås med sälta av Västerbottensost.

- Hjortron är nog mitt absoluta favoritbär. Jag plockar dem själv gör ofta en hjortronglass med Västerbottensost. En liten udda kombination kan tyckas men där smakerna mellan sötman och beskan gifter sig perfekt. Prova gärna, gästerna kommer att bli imponerade.

Missade du del 1 och 2 i denna serie så hittar du de blogginläggen nedan.

Smaklig sommar!
Hälsningar Thomas Rudin

För mer information, kontakta:
Maria Forsner, Brand Manager Västerbottensost
maria.forsner@norrmejerier.se, 070-10 88 317

En speciell bit svensk mathistoria
Västerbottensost har en mycket lång och mytomspunnen historia med anor sedan 1872 då mejerskan Ulrika Eleonora Lindström skapade receptet. Sedan den dagen har Ostmästare efter Ostmästare fört hantverket vidare. På samma sätt har generationer av ostälskare fört vidare traditionen att njuta av Västerbottensost. Än idag tillverkas Västerbottensost enligt samma hemliga recept på det lilla mejeriet i Burträsk. Och än idag är Västerbottensost med sin unika smak, en liten men speciell bit av svensk mathistoria.