Göran Olofsson fortsätter som styrelseordförande för Norrmejerier.

Göran Olofsson fortsätter som styrelseordförande för Norrmejerier.

Göran Olofsson fortsätter som styrelseordförande i Norrmejerier. Det blev klart i samband med Norrmejeriers föreningsstämma som samlade ett 40-tal ombud från hela Norrland. ”Det känns hedrande att få förtroendet att fortsätta leda föreningens styrelse i dessa utmanande tider säger Göran Olofsson”.

Diskussionerna på föreningsstämman kom framför allt att handla om det tuffa läget på gårdarna just nu. Priserna på nästan alla insatsvaror gårdarna behöver för sin verksamhet har sedan i fjol ökat kraftigt, inte bara diesel utan även gödsel, foder, utsäden och el.

-   Sådana extrema prisökningar slår hårt mot alla bönder och äventyrar deras möjlighet att fortsätta producera livsmedel här i Norrland menar Göran Olofsson. Lönsamheten för våra ägare, mjölkbönderna, är därför den enskilt viktigaste frågan framåt för Norrmejeriers styrelse

För att mjölkbönderna ska kunna utveckla sin verksamhet behövs framtidstro. Därför är det viktigt att Norrmejerier kan prestera en konkurrenskraftig betalning för mjölkråvaran. Norrmejerier har därför under 2021 initierat ett omställningsprogram för att ta föreningen till ett konkurrenskraftigt avräkningspris. Ett program som efter första kvartalet 2022 bidragit till att Norrmejerier nu börjat vända en negativ resultattrend.

-   Styrelsen står enig bakom det omställningsarbete som nu utförs i organisationen. Vi tror på det och kommer fortsättningsvis att, tillsammans med ledningen, jobba vidare med de förändringar som påbörjats för att kunna stärka betalningen för mjölken ytterligare, säger Göran Olofsson.

Under 2021 höjde Norrmejerier ersättningen per liter mjölk till bönderna i juni, därefter har man höjt ersättningen såväl i januari som i maj 2022. Detta har i sin tur inneburit höjt pris mot kunderna och i butikerna något som Göran Olofsson hoppas inte ska påverka norrlänningarnas vilja att köpa lokalt.

-   Norrlänningarna har hittills varit väldigt köptrogna även om våra produkter kostar lite mer vilket är fantastiskt, och jag hoppas att de fortsätter med det. Att det finns konsumenter som uppskattar och vill fortsätta köpa våra lokala mejeriprodukter är avgörande för den norrländska mjölkproduktionen och oss mjölkbönder.

Fördelning av årets resultat

Norrmejeriers stämma beslutade att ställa sig bakom styrelsens förslag om att inte göra någon vinstdelning för 2021. Den faktiska ersättningen för mjölkråvaran för 2021 blev därmed 3,64 kr/kg (3,61 kr/kg 2020). Norrmejeriers resultat 2021, efter finansiella poster, slutade på 16,4 miljoner kronor (63 Mkr 2020).

Länk: Norrmejeriers Års-och Hållbarhetsredovisning 2021

Norrmejeriers styrelse

Till ny ledamot i styrelsen valdes Linnea Larsson, Luleå.

Vid styrelsens konstituerande möte, fick Göran Olofsson, Ånäset (Västerbotten) fortsatt förtroende som styrelsens ordförande. Stefan Stolt, Junsele (Västernorrland) utsågs till vice ordförande.

Omvalda ledamöter: Johan Liljebäck, Överkalix, Linda Lejderud, Alnö, Stefan Stolt, Junsele (vice ordförande),

Övriga ledamöter: Göran Olofsson, Ånäset (ordförande), John Baars, Flarken, Frida Lundberg, Vännäs, Lars Eriksson, Boden. Janne Vaattovaara och Peder Nilsson är ordinarie arbetstagarrepresentanter.

Avgående styrelseledamot: Helena Ågren, Vännäs

Om ny ledamot:

Linnea Larsson, Luleå

Ny ledamot i Norrmejeriers styrelse

Linnea Larsson är mjölkbonde och driver en robotgård  i Ängesbyn som ligger 2 mil norr om Luleå. Hon arbetar på gården tillsammans med sin sambo. Linnea har ett starkt föreningsengagemang och har tidigare haft förtroendeuppdrag i såväl Lantmännen som Växa. Vi hälsar henne välkommen till Norrmejeriers styrelse.

För mer information kontakta:

Göran Olofsson, ny styrelseordförande, Norrmejerier

Email: goran.olofsson@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 330 lokala bönder varav 308 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter cirka 470 årsanställda och omsätter ca två miljarder kronor per år.