Den norrländska mjölken i centrum på turnerande restaurangen Mjölk

Den norrländska mjölken i centrum på turnerande restaurangen Mjölk

Till fika och till pannkaka är mjölken för många ett naturligt val. Men nu har Linnéa Liljedahl, känd från Kockarnas kamp och nyutsedd jurymedlem i Årets Kock, tagit fram en meny med sju moderna rätter som gör sig som allra bäst med norrländsk mjölk. Bland rätterna hittar vi till exempel råraka med sikrom med mellanmjölk toppad med lättvispad grädde. Under juni kommer menyn att serveras på pop up-restaurangen Mjölk, som gör fyra unika gästspel på kända restauranger i norra Sverige.

Mjölk som måltidsdryck syns allt mindre på de svenska middagsborden. Med anledning av detta ville Norrmejerier, genom en gourmetmeny komponerad av Linnéa Liljedahl, lyfta fram smakmöjligheterna som uppstår när den norrländska mjölken som dryck ställs i centrum. Ett initiativ som gagnar både finsmakare och de norrländska mjölkbönderna.

– Många har kanske glömt bort mjölk som middagsdryck. Det har därför varit väldigt roligt att få utforma en gourmetmeny med närproducerad mjölk från norrländska bönder att utgå ifrån. Nu är jag väldigt spänd på hur den kommer att tas emot av våra gäster, säger Linnéa Liljedahl.

Bland annat kommer gästerna bli serverade salta popcorn med kall mjölk, som bygger på ett starkt barndomsminne hos Linnéa; modern råraka med mellanmjölk,toppad med lättvispad grädde, samt kakao- och kaffeglass med kaffeganache, vilket serveras med en kopp varm mjölk. Detta är dock bara ett axplock av den fullständiga sjurättiga menyn, som kommer att presenteras i sin helhet längre fram

– Vi är väldigt nöjda med den meny Linnéa tagit fram. Hon har lyckats kombinera norrländsk mjölk med gourmetmat på ett modernt och minst sagt spännande vis. Vi är stolta över att kunna göra gott för hela Norrland i ett initiativ där den lokalproducerade mjölken sätts i ett lite oväntat sammanhang och hoppas att det ska inspirera många hemmakockar att göra samma sak, säger Kristina Stiernspetz, kommunikationschef, Norrmejerier.

Restaurang Mjölk kommer göra gästspel på följande restauranger under en juniturné:

Örnsköldsvik: Linnéa & Peter 4 juni
Luleå: Hemmagastronomi 10 juni
Sundsvall: Söråkers Herrgård 13 juni
Umeå: Bistro Le Garage 17 juni

Bokning för de exklusiva platserna öppnas upp den 22 maj på Norrmejeriers hemsida. Platserna är begränsade. Den fullständiga gourmetmenyn samt recept signerad Linnéa Liljedahl kommer även att presenteras efter att de exklusiva gästspelen är genomförda så att alla nyfikna kan återskapa hela menyn hemma.

Snabba frågor och svar om mjölk – med Linnéa Liljedahl

Hur skulle man beskriva smaken av mjölk?
Smaken av mjölk är rund, mild och lätt söt.

Vad anser du är den bästa temperaturen för mjölk som måltidsdryck?
Kylskåpskall. 5–7 grader.

Hur förändras smaken vid olika temperaturer, och hur påverkar det vilka smaker som passar ihop?
Jag upplever att mjölken blir sötare när den är rumsvarm och att den smakar mer "mjölk" som vi är vana vid när den är kylskåpskall. Jag som mjölkälskare uppskattar mjölken i alla temperaturer, men tycker på något vis att kontrasterna kan vara viktiga för att framhäva mjölken bäst som till exempel varm mat-kall mjölk, kall mat-varm mjölk. Standardmjölk är väl min favorit, det jag behövt tänka extra på när jag satt samman menyn är att ligga högt på smakerna då mjölken rundar av och mildrar hetta, syra och sälta, men kompletterar väldigt bra.

Till vilka andra råvaror passar mjölken extra bra till?
Alla råvaror som har en naturlig lätt sötma i sig som till exempel potatis, persiljerot och majs. Även de som höjs av socker och sälta som ägg, mjöl och brynt smör.

Till vilka vardagliga rätter skulle du säga mjölken passar bäst som måltidsdryck?
Soppa, köttfärssås, stekt korv, och passar mycket bra till popcorn:)

Till vilka förrätter passar det att servera mjölk?
Svårt att lyfta någon specifik förrätt, men varma soppor överlag passar det ofta bra med ett glas kall mjölk till. Ett bra knep är även att skapa en smakbrygga mellan rätterna och mjölken, genom att addera ny textur och smak. Ett sådant exempel är krydd- och nötblandningen dukkah, som är smakrik, nötigt fet och krispig. Dukkah som ett tillbehör till en sallad, tartar eller bit ost, gör sig väldig bra till mjölk.

Till vilka efterrätter passar det att servera mjölk?
Här ryms flertalet klassiker som pannkaka och kanelbullar, sen passar mjölken utmärkt till kubb, blåbär, kaffe, och småkakor som havrekex och bondkakor.

När du nu, i framtagandet av menyn, har fördjupat dig i smakerna av och kring mjölk, har du upptäckt eller lärt dig något nytt eller oväntat?
Jag har upptäckt att jag kunde använda mer fett än jag trodde, att fett gifter sig mycket bra med mjölk även då mjölken i sig har en fetma. Jag känner också att jag vill ligga högt på sältan. Sälta, textur och fett har blivit den tydligaste bryggan till mjölken.

För mer information kontakta:
Kristina Stiernspetz, kommunikationschef, Norrmejerier
Email: kristina.stiernspetz@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 446 lokala bönder varav 372 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter cirka 550 årsanställda och omsätter ca två miljarder kronor per år.