Guldregn för Norrmejeriers mjölkbönder: 10 får ta emot medalj av Kronprinsessan

Guldregn för Norrmejeriers mjölkbönder: 10 får ta emot medalj av Kronprinsessan

Av Sveriges ca 3000 mjölkföretag kommer i år 23 bönder belönas med guldmedalj. Hela 10 är Norrmejerierbönder. LRF Mjölks Guldmedalj tilldelas mjölkbönder som i 23 år levererat mjölk av högsta kvalitet. Den 15 april överlämnar Kronprinsessan Victoria medaljerna vid en ceremoni i Stockholm.

Guldmedaljen är den högsta utmärkelse som LRF Mjölk delar ut för arbete med mjölkens kvalitet. Kraven för att få utmärkelsen är hårda och sträcker sig betydligt längre än att följa lagar och förordningar på området. Djuren ska vara friska och må bra och gården ska ha levererat mjölk av högsta kvalitet i minst 23 år.

- Norrländsk mjölkproduktion är en förutsättning för livsmedelsförsörjning i norr och är viktigt för hela Sverige. Därför är guldmedaljprogrammet ett viktigt bevis på den fina råvara vi producerar och en extra sporre för oss mjölkbönder som många gånger kämpar i det dolda för att konsumenter ska kunna välja mejeriprodukter av bästa kvalitet, berättar Göran Olofsson, mjölkbonde och ordförande i Norrmejerier styrelse.

Guldmedalj tilldelas Lars och Monika Eriksson i Hundsjö utanför Boden:

– Guldmedaljen är ett kvitto på att man har gjort något riktigt bra och hållit i det i många år. Priset signalerar också att kvalitet räknas. Allt handlar inte om att vara billigast utan djur som mår bra och ger den allra bästa mjölken är också viktigt. Vi har sett fram emot denna medalj, säger Lars Eriksson. Det bästa med jobbet är att den ena dagen aldrig är den andra lik. Det är utvecklande och man kan hela tiden förbättra saker. Det är också ett känslosamt arbete som går som en berg- och dalbana. Det är sorg när en ko blir sjuk och glädje när en kalv föds eller skörden blir bra, säger Lars Eriksson.

LRF Mjölks guldmedalj är den högsta utmärkelse som delas ut för att premiera mjölkens kvalitet. Kriteriet är minst 23 års leverans av mjölk av högsta kvalitet. Sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av en representant från Sveriges Kungahus. Medaljörer som inte kan vara med på utdelningen i Stockholm får sin guldmedalj av sin mejeriförening vid ett senare tillfälle. Läs mer på www.lrf.se/guldmedaljen

Totalt delas 10 medaljer ut till Norrmejerierbönder:

• Monika & Lars Eriksson, Boden
  • Roger Nilsson & Ann-Britt Karlsson, Arvidsjaur
  • Britt-Marie Edlund & Ulf Vinberg, Blåsmark
  • Carina & Micael Forslund, Kåge
  • Iréne & Bernt Wikström, Lövånger
  • Urban Åberg, Lövånger
  • Kerstin Lundkvist & Krister Persson, Ånäset
  • Kent-Olov Olsson, Norrfors
  • Peter Edholm, Nordingrå
  • Ingegerd & Lars Lindholm, Ås

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 350 lokala bönder varav 275 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen ca 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.