Norrlänningarna värnar om mjölken i skolan

Den 25 september är det Skolmjölkens dag. I Sverige har mjölk serverats till skollunchen sedan 1946 och när det gäller skolan så står den sig fortfarande stark bland norrlänningarna, det visar en stor undersökning som Norrmejerier låtit genomföra.

Mjölk till skollunchen har sedan 1946 varit en självklarhet i Sverige. Den 25 september är det dags för den årliga Skolmjölkens dag för att lyfta mjölken som en viktig del av barns näringsintag. Norrmejerier har låtit undersöka vad norrlänningarna tycker om skolmjölken. Undersökningen visar bland annat att 81 procent anser att det är viktigt att mjölk serveras i skolor och förskolor.

– Att god norrländsk mjölk som en del av skollunchen är för de flesta av oss i Norrland något av en självklarhet, det visar denna undersökning tydligt. Skolmjölkens dag är ett fantastiskt initiativ av FN som ett tillfälle att lyfta fördelarna med mjölk till maten i skolan säger Kristina Stiernspetz, kommunikationschef på Norrmejerier.

Mjölk kompletterar skolmaten
När det gäller vilken typ av mjölk som helst bör serveras i skolor och förskolor svarar de norrländska respondenterna i undersökningen att mellanmjölk (42 procent) och standardmjölk (39 procent) är vad som föredras i största utsträckning.

Mjölk är en bra källa för att komplettera skollunchen med bland annat A- och D-vitamin, kalcium och riboflavin. D-vitamin, som enligt Livsmedelsverket många svenskar får i sig för lite av, gör att vi kan ta upp kalcium, som i sin tur bygger upp skelettet. Det är något som är extra viktigt att få i sig tillräckligt av under uppväxten, särskilt före och under puberteten. Om ett skolbarn äter små portioner eller inte hinner äta upp maten gör ett glas mjölk också det enklare att få i sig tillräckligt med näring.

Vilken typ av mjölk skulle du helst se serveras på skolor/förskolor?

1. Mellanmjölk – 42%
2. Standardmjölk – 39%
3. Laktosfri mjölk – 8%
4. Havredryck – 5%
5. Lättmjölk – 3%
6. Annat – 3%

Tycker du eller tycker du inte att det är viktigt att det serveras mjölk i skolor/förskolor?

• Mycket viktigt – 57%
  • Ganska viktigt – 24%
  • Varken viktigt eller oviktigt – 9%
  • Inte särskilt viktigt – 3 %
  • Inte alls viktigt – 4%
  • Vet ej – 3%

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 17-29 april 2019 har sammanlagt 1006 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre boende i Västernorrlands län, Jämtlands län, Västerbottens län och Norrbottens län.

Läs mer om näringsinnehåll och rekommendationer gällande mjölk hos Livsmedelsverket.

Om Skolmjölkens dag
  • Skolmjölkens dag instiftades av FN år 2000.
  • Syftar till att sprida kunskap och inspiration om skolmjölkens vikt för att främja goda matvanor och undvika undernäring.
  • Skolmjölkens dag infaller alltid den sista onsdagen i september.

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 446 lokala bönder varav 372 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter cirka 550 årsanställda och omsätter ca två miljarder kronor per år.