Foto: Jan Lindmark

Norrmejerier bjuder in till livesänt betessläpp 17 maj kl. 10.00

Då de publika betessläppen i Norrland i år ställts in med anledning av Coronapandemin bjuder Norrmejerier in norrlänningarna till ett livesänt betessläpp från en norrländsk mjölkgård i stället.

- Det känns roligt att vi kan erbjuda detta då vi inte kan köra traditionsenliga betessläpp säger Anna Norrgård, marknadschef. I tider som dessa behövs saker att se fram emot och glädjas över, därför väljer vi att ställa om till ett livesänt betessläpp. På så sätt vill vi ge norrlänningarna en möjlighet att uppleva ett betessläpp även i år, fast på ett annorlunda sätt online

De populära publika betessläppen, som i år har ställts in med anledning av Coronapandemin, har för många norrlänningar blivit ett uppskattat sätt att fira in sommaren. Förra året var det närmare 20 000 norrlänningar som valde att packa picknickkorgen och åka ut till en närbelägen mjölkgård i Norrland för att se korna släppas ut på grönbete. I år får de njuta av kornas ystra sommardans via ett livesänt betessläpp hemma vid skärmen, eller via mobilen i stället.

Livesändningen kommer att ske den 17 maj kl. 10.00 från en av Norrmejeriers mjölkgårdar i Norrland. Sändningen går ut via Norrmejeriers facebook-kanal, men kommer också att kunna ses i efterhand tillsammans med ytterligare inspelat material från betessläppet på Norrmejeriers hemsida.

- Vi kommer att livesända själva betessläppet men också spela in hela händelsen med en drönare berättar Anna Norrgård. Drönarfilmen kommer man att kunna se i efterhand på vår hemsida tillsammans med en bandad version av livesändningen ifall man inte har möjlighet att vara med oss just när det händer.

Mer information om livesändningen, tips inför det digitala betessläppet, recept till bullar och annan matnyttig info finns på https://www.norrmejerier.se/dina-norrlandska-mjolkbonder/norrmejeriers-betesslapp

Presskontakt:
Anna Norrgård, Marknadschef Norrmejerier
Anna.Norrgard@norrmejerier.se

Om kor och grönbete i Norrland
För korna i Norrland innebär de inställda publika betessläppen ingen skillnad. De släpps ut på sitt sommarbete som vanligt.

Kor i Norrland ska, enligt förordningen, gå på grönbete under minst två sommarmånader mellan maj och september. Ekogårdar ytterligare två månader. Många gårdar har dock djuren ute längre än så. Två till tre gånger om dagen så är korna inne i ladugården för att mjölkas. På många gårdar kan korna välja när de vill vara ute eller inne då ladugårdsdörren alltid står öppen. Varma sommardagar så söker sig korna ofta självmant in under dagtid för att få skugga och är i stället ute på natten då det är svalt.

De vanligaste koraserna i Norrland är Svensk låglandsboskap (svart med vita fält) och Svensk röd boskap (rödbrun), Jerseyko och Svensk kullig boskap, där även Fjällkor ingår. Därutöver finns flera andra raser men färre i antal.