Betessläpp

Norrmejerier bjuder in till livesänt betessläpp lördag den 22 maj kl. 11.00

Norrmejerier livesänder årets betessläpp digitalt från en norrländsk mjölkgård även detta coronaår. Förra årets succé med nästan 60 000 visningar de första dygnen visade att norrlänningarna uppskattade att fira in våren med glada kor även i digital form.

- Det känns roligt att vi åter igen kan erbjuda ett livesänt betessläpp från en norrländsk mjölkgård, då vi inte kan köra traditionsenliga betessläpp säger Hanna Hardell, Brand Manager. Vi hoppas norrlänningarna laddar med mjölk och bullar och njuter av sändningen tillsammans med oss.

De populära publika betessläppen har för många norrlänningar blivit ett uppskattat sätt att fira in sommaren. Med det digitala betessläppet ges fler möjligheter att se kossornas ystra sommardans både live och i efterhand oavsett var man befinner sig. För kossorna i Norrland innebär de inställda publika betessläppen däremot ingen skillnad. De släpps ut på sina sommarbeten runt om i Norrland precis som vanligt.

Årets livesändning av betessläppet från en av Norrmejeriers mjölkgårdar äger rum den 22 maj kl. 11.00. Sändningen går ut via Norrmejeriers facebook-kanal.

- Har man inte möjlighet att vara med just när det händer, går det utmärkt att ta del av den bandade versionen via Norrmejeriers hemsida i efterhand. Där visas sändningen i sin helhet, tillsammans med ytterligare extramaterial, då vi också spelar in händelsen med en drönare hälsar Hanna Hardell.

Mer information om livesändningen, tips inför det digitala betessläppet, recept till bullar och annan matnyttig info finns på https://www.norrmejerier.se/dina-norrlandska-mjolkbonder/norrmejeriers-betesslapp

Presskontakt:
    Hanna Hardell, Brand Manager Norrmejerier
    hanna.hardell@norrmejerier.se

Inbäddningskod för de som vill sända Norrmejeriers betessläpp live:

<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FNorrmejerier%2Fvideos%2F2699590250330866%2F&width=1280" width="1280" height="720" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share" allowFullScreen="true"></iframe>

Fakta: Betande kor gynnar biologisk mångfald

Den 22 maj är det Den biologiska mångfaldens dag instiftad av FN

Betande mular skapar biologisk mångfald – betande djur ger ett rikt växt- och djurliv. Betningen gör att ingen växt tar överhanden eftersom de ständigt betas ner. Då kan många arter samsas på samma yta. De betande djuren sprider runt frön och trampar upp bar jord där frön kan gro. Deras dynga är också bra mat för många insekter.

Kor sliter av gräset med tungan och därför slinker lite vad som helst med. De betar helst gräs och örter och de är skonsamma mot floran eftersom de inte betar av så mycket på växterna.

Bland betande djur skapas gynnsamma förutsättningar för pollinatörer (bin och humlor). Hela 75 procent av maten vi äter är beroende av pollinerande insekter för att växa. Så var lite extra rädd om våra humlor och bin i sommar!

Nedläggning och igenväxning av betes- och åkermark är ett av de största hoten mot biologisk mångfald i norra Sverige. Här är varje mjölkbonde viktig, genom att bruka jorden och låta korna vara ute på naturbete. Utan deras viktiga arbete skulle landskapet växa igen och många arter skulle inte kunna fortsätta leva.

Kor i Norrland ska, enligt förordningen, gå på grönbete under minst två sommarmånader mellan maj och september. Ekogårdar ytterligare två månader. Många gårdar har dock djuren ute längre än så. Två till tre gånger om dagen så är korna inne i ladugården för att mjölkas. Varma sommardagar så söker sig korna ofta självmant in under dagtid för att få skugga och är i stället ute på natten då det är svalt.

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 410 lokala bönder varav 330 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter cirka 540 årsanställda och omsätter ca två miljarder kronor per år.